10 witamin i minerałów potrzebnych, aby zdrowo przetrwać zimę

Zima jest trudną porą roku – wysysa naszą energię, wywołuje stany zapalne i ból, kojarzy się z katarem, stanami podgorączkowymi i ogólnym osłabieniem odporności. Jednak wcale nie musi tak być…

Wiele z tych typowych, zimowych dolegliwości jest spowodowanych niedoborami witamin lub minerałów. Dlatego doładowanie organizmu niezbędnymi składnikami pomoże nam przywrócić wiosenne samopoczucie. Poznaj 10 witamin, które wspomogą twoje zdrowie tej zimy:

  1. Witamina C

Zawsze bierzesz witaminę C, gdy czujesz, że nadchodzi przeziębienie. Jednak w okresie zimowym, kiedy warzywa i owoce – bogate w tę witaminę pobudzającą układ odpornościowy – są rzadkością, konieczne może być regularne przyjmowanie suplementów witaminy C, w celu wspomagania wzrostu tkanki, zdrowia naczyń krwionośnych, silnych kości i zębów oraz zapobiegania zimowej grypie.

  1. Żelazo

Jeśli masz niską zawartość żelaza, możesz czuć się naprawdę ospale, gdy nadchodzi zima. Suplementacja żelaza szybko podnosi poziom energii i ułatwia transport zdrowego, świeżego tlenu do płuc, śledziony, szpiku kostnego, mięśni i komórek.

  1. Witamina A

Jeśli masz już niedobór żelaza, istnieje szansa, że twoje zapasy witaminy A również się wyczerpują. Witamina A sprawi, że twoje oczy ponownie zaświecą zdrowym blaskiem, twoja skóra nabierze kolorytu  a twoje kości pozostaną mocne na wypadek poślizgu lub upadku w niesprzyjających warunkach zimowych.

  1. Wapń

Jest duża szansa, że zima przyniesie przynajmniej dwie rzeczy – dużo odśnieżania i jeszcze więcej jedzenia ciasteczek! Wapń to niezbędny minerał, wspiera silne kości i zęby. W istocie chroniąc te kości przed upadkami na lodzie i zęby od ubytków po słodkich świętach.

  1. Witamina D

Dni stają się coraz krótsze, a noce dłuższe – w zimie wydaje się, że prawie nie widujemy słońca. Może to być zła wiadomość dla osób z niedoborem witaminy D, ponieważ ta niezbędna witamina jest wchłaniana tylko wtedy, gdy ciało jest wystawione na działanie promieni słonecznych. Dlatego aktywność na świeżym powietrzu, gdy świeci słońce, jest istotna podczas chłodniejszych, ciemniejszych miesięcy. Bez witaminy D organizm nie może wchłonąć wapnia, ani pobudzić pewnych procesów immunologicznych, które chronią nas przed przeziębieniami i infekcjami.

  1. Kwasy tłuszczowe omega-3

Krótkie, mroczne dni zimy w połączeniu z niską temperaturą mogą doprowadzić cię do sezonowego zaburzenia aktywnego (obniżenia nastroju a nawet depresji). Na szczęście suplementy kwasów tłuszczowych omega-3 mogą pomóc poprawić nastrój, polepszyć koncentrację psychiczną i zapobiec ogólnej apatii.

  1. Witamina E

Jeśli zimą obserwujesz pogorszenie kondycji skóry, paznokci i włosów, możesz mieć poważny niedobór witaminy E. Ten przeciwutleniacz nie tylko nawilża, ale też  koi czerwoną, swędzącą, łuszczącą się skórę oraz poprawia stan włosów i paznokci oraz chroni przeciwko uszkodzeniom spowodowanym przez wolne rodniki, łuszczycę i łupież.

  1. Kwas foliowy

Jeśli nie jesteś fanem zielonych, liściastych warzyw, prawdopodobnie nie dostarczasz sobie wystarczającej ilości kwasu foliowego. A w miesiącach zimowych, kiedy świeży szpinak i rukola nie są dostępne, jeszcze trudniej jest uzupełnić wyczerpujące się zapasy, co skutkuje suchą, łuszczącą się skórą podczas chłodnych miesięcy, kiedy bierzemy więcej gorących kąpieli i pryszniców, a wilgotność powietrza jest niska.

  1. Witaminy z grupy B

Ta energetyczna mała grupa witamin, znana jako B Complex, jest odpowiedzialna za przekształcanie węglowodanów w energię, aby pomóc w metabolizowaniu tłuszczów i białek w ‘paliwo’ dla organizmu. Dlatego suplementacja B (szczególnie witaminą B12) może zmniejszyć uczucie depresji, stanów lękowych i ogólnie poprawić samopoczucie.

  1. Magnez

Wiele kobiet cierpi na bolesne skurcze menstruacyjne, szczególnie w okresie zimowym. Jednak dodanie suplementu magnezu do codziennej diety może złagodzić skurcze podczas miesięcy zimowych przez zmniejszenie skurczów i silnych impulsów nerwowych.

Zdrowie ma swoją cenę – inwestuj w dobrą kondycję swojego organizmu i pamiętaj jak ważne jest dostarczanie mu wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Upewnij się więc, że jedzenie, które spożywasz, dostarcza wystarczającej ilości tych składników odżywczych. Weź pod uwagę wszystkie powyższe porady, a na pewno pozostaniesz zdrowy przez całą zimę.