efekt jojo skal

Efekt jo-jo – czym jest i jak go uniknąć?

Jak pokazują badania, tylko jednej na pięć odchudzających się osób udaje się utrzymać wagę po zakończeniu diety. Pozostali zmagają się z wahaniami masy ciała i powrotem zbędnych kilogramów, powszechnie znanymi jako efekt jo-jo. Choć każdy z nas prawdopodobnie słyszał tę nazwę, to niewielu dokładnie wie, czym tak naprawę jest i jakie są jego przyczyny. Dlatego poniżej wszystko, co musicie wiedzieć o efekcie jo-jo. Oczywiście tylko w teorii, bo praktyce w tym przypadku mówimy stanowcze nie! 😉

Efekt jo-jo pojawia się wtedy, gdy wahania masy ciała po kilku miesiącach od końca diety stanowią co najmniej 10 procent uzyskanej wagi. Wynika to z faktu, że organizm pozbawiony odpowiedniej liczby kalorii i niezbędnych składników odżywczych zamiast spalać tłuszcz, magazynuje go. Nawet jeśli niewystarczająca ilość pożywienia początkowo sprawi, że zrzucimy kilka kilo, po zakończeniu diety i zwiększeniu posiłków waga szybko wróci do początkowej, a często nawet jest jeszcze większa. Na efekt jo-jo podatne są osoby genetycznie obciążone skłonnością do otyłości, a także odchudzające się w sposób nieodpowiedni tzn. stosujące monotonną dietę czy złe nawyki żywieniowe. Według specjalistów, na efekt jo-jo nie jesteśmy narażeni dopiero po upływie pięciu lat od zakończenia diety. Dlatego by mu zapobiec już na początku diety należy wprowadzić w życie kilka zasad:

Efekty tak, lecz nie od razu – wiele osób rozpoczynających odchudzanie oczekuje natychmiastowych rezultatów, które mają im zagwarantować drastyczne diety, a nawet głodówki. Skutkiem takiego podejścia jest osiągnięcie krótkotrwałego efektu w postaci kilku zrzuconych kilogramów, które jednak po powrocie do sposobu odżywiania z przed diety, wracają z nawiązką. Pamiętajcie, że im szybciej chudniecie, tym szybciej waga sprzed diety powraca. Odchudzanie to długotrwały proces i dopiero rozłożone w czasie jest skuteczne i pozwala zachować efekty na dłużej.

Rozsądne odchudzanie zamiast „diety-cud” – efekt jo-jo jest rezultatem niewłaściwego odżywiania i błędnego przekonania, że aby schudnąć trzeba się głodzić, co nie jest prawdą. Oczywiście ilości poszczególnych posiłków muszą być racjonalne, ale spożywanie odpowiednio dobranych, zdrowych i naturalnych produktów pozwoli schudnąć, nie czując głodu. Dlatego nie decydujcie się na głodówki, diety jednoskładnikowe czy te, które przewidują dzienną ilość kalorii na poziomie poniżej 1000 kalorii, a zamiast tego wybierzcie zdrową dietę opartą na mniejszych, choć częstszych posiłkach.

Stanowcze NIE dla złych nawyków – po zakończeniu diety wiele osób wraca do niekorzystnych przyzwyczajeń żywieniowych, zapominając o tym, że po odchudzaniu organizm potrzebuje mniej kalorii niż wcześniej. Głównymi czynnikami utrudniającymi utrzymanie osiągniętej po diecie wagi są spożywanie dużej ilości produktów wykluczonych podczas diety, podjadanie między posiłkami czy zwiększenie porcji posiłków. Za każdym razem gdy poczujecie ochotę na coś niezdrowego, pomyślcie o sukcesie, który udało Wam się osiągnąć i trudzie włożonym w przestrzeganie diety, ponieważ radość z osiągnięcia wymarzonych rezultatów szybko może zepsuć ponowne przybranie na wadze.

Najważniejsza stabilizacja – jednym z najistotniejszych etapów odchudzania, o czym niestety wiele osób wciąż zapomina, jest faza stabilizacji, czyli stopniowego wychodzenia z diety. Jej celem jest świadome i racjonalne wprowadzanie do jadłospisu nowych produktów, których nie było w diecie. Pamiętajcie, że liczbę dostarczanych kalorii należy zwiększać nie nagle, lecz stopniowo, np. w pierwszym tygodniu o 100 kcal, w kolejnym o 200 kcal i tak dalej. Wówczas zaoszczędzicie organizmowi szoku i unikniecie sytuacji, w której zacznie on magazynować zapasy.

Kompleksowa pielęgnacja kluczem do sukcesu – odchudzanie to duże wyzwanie dla całego organizmu, dlatego należy podejść do niego całościowo. Oprócz odpowiednio zbilansowanej diety nie należy zapominać też o aktywności fizycznej, która przyczyni się do spalania kalorii, przyspieszy metabolizm, a także uelastyczni i wzmocni ciało narażone na zmiany wagi. By zadbać o ciało w trudnym okresie jakim jest dieta warto pomyśleć także o zewnętrznej pielęgnacji za pomocą kremów czy balsamów. Ostrożnie natomiast należy podchodzić do suplementów diety spalających tłuszcz, które przy właściwej diecie są zbędne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *