raspberry-1465988

Lato pełne witamin

Letnie miesiące to nie tylko najlepszy czas na urlop i odpoczynek, ale także najlepszy czas dla naszego organizmu. W tym bowiem okresie mamy do wyboru największą liczbę świeżych warzyw i owoców, dostępnych w przystępnych cenach. Które z sezonowych produktów dostarczą nam najwięcej witamin i poprawią funkcjonowanie naszego organizmu?

Bób – istny cud

Bób to doskonały produkt dla wszystkich, którzy chcą schudnąć. Jest nie tylko niskokaloryczny (szklanka gotowanego bobu to niecałe 190 kcal), zawiera również śladowe ilości tłuszczu, a przy tym jest bardzo odżywczy. Oprócz białka, bób zawiera bogaty zestaw witamin (m.in. witaminy C, A, kwas foliowy, B1, B6) i minerałów (np. wapń, żelazo, magnez, cynk). Bób to również świetne źródło tak ważnego w każdej, nie tylko odchudzającej, diecie błonnika (100 g bobu zawiera go ok. 5,8 g; wg zaleceń WHO, dzienne zapotrzebowanie na błonnik u osoby dorosłej wynosi ok. 20–40 g). Obecność błonnika w bobie sprawia, że jedzenie tego warzywa zapewnia uczucie sytości na długo, usprawnia pracę jelit i wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

Fasolka szparagowa – smaczna i zdrowa

Fasolka szparagowa jest niskokaloryczna, w 100 gramach ma tylko 31 kcal. Poza tym ma niski indeks glikemiczny i jest dobrym źródłem błonnika, dzięki czemu na długi czas zapewnia uczucie sytości, zapobiegając podjadaniu między posiłkami. Tym samym może być bez obaw spożywana przez osoby walczące z nadmiarem kilogramów. Jest bardzo dobrym źródłem witaminy A (beta karotenu) oraz kwasu foliowego, a także, choć zawiera je w mniejszych ilościach, witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, kwasu pantotenowego), witaminy C i witaminy K. Zawiera również pewne ilości minerałów: wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, fluoru, miedzi oraz manganu. Warto wiedzieć, iż więcej witaminy A oraz kwasu foliowego ma fasolka zielona, podczas gdy ta żółta jest lepszym źródłem potasu oraz fosforu.

Ogórek – zdrowy ma garniturek

Ogórki zawierają związki, które działają alkalizująco, co oznacza, że posiadają zdolność odkwaszania organizmu. Zawierają bardzo dużą ilość wody (blisko 96%), są zatem niskokaloryczne i stanowią bardzo dobry składnik wszelkich diet odchudzających. W 100 gramach ogórków znajduję się tylko 6-8 kcal. Dodatkowo warzywa te stanowią środek wspomagający usuwanie nadmiaru wody z organizmu. Pomagają w zwalczaniu obrzęków, w wielu chorobach układu moczowego i w chorobie reumatycznej.

Czereśnie – słodkie i zdrowe jednocześnie

Czereśnie posiadają wiele wartości odżywczych. Systematyczne ich jedzenie sprawia, że skóra staje się bardziej napięta i wyraźnie młodsza. Mają więcej jodu, a także potasu, magnezu i błonnika pokarmowego niż powszechnie uważane za zdrowsze wiśnie. Zawierają też pewne ilości witamin A, C i z grupy B, a także flawonoidy. Czereśnie neutralizują działanie wolnych rodników i dzięki temu spowalniają procesy starzenia się skóry. Oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Czereśnie to także dobra alternatywa dla słodyczy. W 100 gramach owoców mają tylko około 50-60 kcal.

Maliny – słodkie witaminy

Maliny to jedne z cenniejszych, rodzimych owoców, których właściwości są doceniane przez wielu. Stanowią źródło przeciwutleniaczy, chroniąc organizm przed upływem czasu i szkodliwym działaniem wolnych rodników. Maliny to zastrzyk witaminy C, polecany osobom, które mają stresujący tryb życia oraz stosują używki (kawa, papierosy). Świetnie uzupełniają wszelkie niedobory witamin z grupy B (B1, B2, B6 oraz kwasu foliowego). Te drobne, czerwone owoce zawierają duże ilości minerałów, jak potas, wapń, magnez i żelazo, co czyni je prawdziwą skarbnicą odżywczych substancji. Maliny, to owoce niskokaloryczne. 100 g owoców to zaledwie 33 kcal. Ponadto maliny odznaczają się wysoką zawartością błonnika wśród innych owoców: 6,7 g/100 g malin.

Morele – na lepszą cerę

Morele są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów. Znajdziemy w nich między innymi: witaminy z grupy B, w tym witaminę B1, B2, B6; witaminę C, witaminę PP, witaminę A, sole mineralne, flawonoidy, garbniki, pektynę, kwasy organiczne takie jak: kwas winowy, cytrynowy, jabłkowy; wapń, żelazo, fosfor, jod, magnez, sód, potas. Ponadto w 100 gramach świeżego owocu znajduje się tylko 48 kalorii. Oprócz nie podlegających wątpliwości walorów smakowych, morele posiadają wiele właściwości leczniczych. Uważa się, że morele przeciwdziałają nowotworom, zapobiegają chorobom krążenia oraz obniżają ciśnienie krwi. Ponadto spożywanie tych owoców zapobiega osteoporozie. Morele poleca się także osobom z chorobami oczu, gdyż składniki zawarte w owocu poprawiają ich kondycję. Oprócz tego morele regulują gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie. Zjadanie trzech moreli w ciągu dnia dostarczy odpowiednie ilości beta-karotenu, który jest świetnym przeciwutleniaczem.

Jak sam widzisz, lato to najlepszy czas na spożywanie świeżych owoców i warzyw, które sprawią, że nasz organizm zacznie właściwie funkcjonować. Nie czekaj, aż przeminie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *