ok-1

Leczenie Dietą

Leczenie dieta

Jak powszechnie wiadomo odpowiednio spożywane produkty potrafią wzmocnić nasz układ odpornościowy.  Dobrze dobrana dieta nie tylko ochroni nas przed niechcianymi infekcjami, ale także może okazać się pomocna w walce z innymi  dolegliwościami takimi jak: drżenie powiek, zmiany skórne, problemy z zasypianiem, bóle migrenowe, ogólne osłabienie i zmęczenie organizmu, stany anemiczne oraz zajady.

Drżąca powieka
Kto z nas nie zna tego uczucia? Głównym czynnikiem powstania tego powtarzającego się i z reguły nasilającego dyskomfortu jest niedobór magnezu. Czasami powodem może być również nadmierna ilość stresu oraz niedobór snu. Jeżeli nie wprowadzimy do swojej diety brakującego magnezu, drżąca powieka prawdopodobnie zmienni się w jeszcze bardziej niemiłe skurcze mięśni.

Jakie zmiany w diecie powinieneś zastosować ?
Przede wszystkim należy ograniczyć ilość wypijanej kawy w ciągu dnia. Spożywanie dużej ilości kawy faktycznie wypłukuje magnez, to nie jest mit!  Maksymalna dawka kofeiny zalecana dla zdrowej diety to 300 mg na dzień (do 3 filiżanek kawy). Zdecydowanie nie powinniśmy przekraczać tej ilości.  Często drganie powiek można zaobserwować po nadmiernym spożyciu alkoholu, który jak wiadomo nie należy do sprzymierzeńców naszego zdrowia. Aby odbudować braki  magnezu, do diety należy włączyć produkty bogate w magnez takie jak np. orzechy – szczególnie arachidowe, kakao, pestki dyni, sezam, kaszę gryczaną oraz nasiona słonecznika.

Trądzik
Ten problem dotyczy nie tylko nastolatków. Na skutek spożywania sporej ilości tłuszczów, cukrów oraz włączania do codziennego jadłospisu ostrych dań coraz więcej osób w dorosłym wieku skarży się na dolegliwości skórne.

Aby wyleczyć się z tej niemiłej przypadłości należy nie tylko stosować preparaty zewnętrzne zalecane przez dermatologa, ale również zmienić swoje nawyki żywieniowe. Powinniśmy zatem spożywać odpowiednio  zbilansowane posiłki na bazie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Warto jest unikać produktów bogatych w tłuszcze nasycone oraz tłuszcze typu trans (tłuszcze zwierzęce, produkty przetworzone typu fast food, wyroby ciastkarskie i cukiernicze, produkty czekoladopochodne). Miłośników pikantnego  jedzenia musimy zmartwić, ale należy je ograniczyć – zwłaszcza przyprawy silnie drażniące typu chilli, pieprz cayenne, ostrą paprykę, curry, cynamon, pieprz oraz zredukować ilość soli w codziennej diecie. Wyciszenie dolegliwości związanych ze zmianami skórnymi można również zaobserwować po wykluczeniu alkoholu z diety.

Problemy z zasypianiem
Najczęstszą przyczyną problemu z zasypianiem jest zbyt późna pora spożywania kolacji, zwłaszcza gdy bezpośrednio przed snem są spożywane posiłki ciężkostrawne. Wielu z nas lubi również zjeść słodką przekąskę tuż przed snem. Chwila słodkiej przyjemności kończy się zwykle nieprzyjemnościami w postaci bólu brzucha, niestrawnością i wierceniem się w łóżku co w konsekwencji wywołuje problemy z zasypianiem.

Co zatem powinniśmy zrobić? Należy trzymać się zasady, że ostatni posiłek należy spożyć najpóźniej na 2-3 godziny przed pójściem spać. Kolacja nie powinna być obfita – propozycja tego posiłku mus być mniejsza od śniadania i obiadu, ale większa od drugiego śniadania i podwieczorku. Nie zaleca się spożywania potraw ciężkostrawnych tj. tłustych mięs oraz stosowania agresywnej obróbki termicznej np. smażenia. Dobrym sposobem przyrządzania dań jest duszenie lub gotowanie na parze. Idealną propozycją na kolacje, będzie lekka sałatka lub zdrowa kanapka.

Migrena
Problem notorycznie powracającego się bólu głowy, nie bierze się znikąd, ma on często swoje uwarunkowanie w naszym sposobie życia. Posiadanie nietolerancji pokarmowych, nadużywanie leków przeciwbólowych to jedne z przyczyn powstawania migreny.  Do innych należą: odwodnienie oraz spożywanie produktów bogatych w histaminę, tyraminę lub fenyloetyloaminę. Te trudne nazwy to nic innego jak powszechnie występujące składniki żywności, należy ich unikać w przypadku nawracającej się migreny. Ograniczmy zatem :
– histaminę czyli: alkohol, fermentowane produkty mleczne, sery i mięsa długodojrzewające, ryby, owoce morza, kiszonki oraz drożdże;
– tyraminę czyli: awokado, cebulę, cytrusy, oliwki, wędliny, wątróbkę drobiową, ryby, fermentowane produkty mleczne, owoce morza, suszone owoce, alkohol;
– fenyloetyloaminę: czekoladę, wędliny;
Jak zawsze należy pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów neutralnych takich jak woda, herbaty, napary owoce i ziołowe oraz o ograniczeniu w diecie glutaminianu sodu, kofeiny oraz napojów energetycznych.

Zmęczenie i osłabienie
Częstym powodem utrzymującego się zmęczenia jest zbyt niska podaż energetyczna diety lub stosowanie agresywnej diety redukcyjnej. Przyjmowanie za małej ilości kalorii,  przyczynia się do braku energii w  wykonywaniu codziennych czynności co skutkuje osłabieniem organizmu. Pamiętajmy, że 5 posiłków każdego dnia, gwarantuje mam utrzymanie odpowiedniej masy ciała i oraz dowóz energii do pracy umysłowej. Nie należy zatem zadowalać się szybkimi posiłkami spożywanymi w drodze do pracy, ale szukać pełnowartościowych propozycji dań. Ważnym aspektem jest również odpowiednia ilość snu. Zaleca się w celu odpowiedniej regeneracji organizmu minimum około 7 godzin snu.

Anemia

Często słyszymy o zbyt małej  ilość żelaza we krwi. Anemia czyli niedokrwistość, wymaga przemyślanej, dobrze zbilansowanej diety. Niestety jest to dość powszechnie występującą chorobą. Odpowiednia dieta w tej przypadłości może być złą wiadomością dla osób, które stosują dietę wegetariańską lub wegańską. Przyswajalność żelaza zawartego w produktach roślinnych jest o wiele niższa, niż w przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego.

W celu zbilansowania odpowiedniej ilości żelaza w diecie należy zwrócić uwagę na:
– włączenie pełnowartościowego żelaza hemowego (odzwierzęcego) pod postacią chudych części czerwonego mięsa (polędwiczka wieprzowa, polędwiczka wołowa, rostbef wołowy) , wątróbki drobiowej oraz produktów roślinnych bogatych w żelazo np.  buraki, pestki dyni, sezam, płatki owsiane, morele suszone;
– włączenie produktów pełnoziarnistych w zastępstwie za produkty pszenne oraz gruboziarnistych kasz w zastępstwie za drobnoziarniste;
– włącznie owoców i warzyw bogatych w witaminę C ułatwiającą przyswajanie żelaza (truskawki, papryka, kwaszona kapusta, pietruszka, cytrusy, kiwi);
Stosując dietę wegetariańską należy rozważyć dodatkową suplementację tzw. preparatami żelazowymi zawierającymi oprócz żelaza również witaminę C.

Zajady
Zajady to małe, uporczywe i często bolące pęknięcia w kącikach ust. Pojawiają się, gdy w naszym organizmie brakuje witamin z grupy B, w szczególności witaminy B2. Zajady częściej występują  u osób, które prowadzą szybki intensywny tryb życia, przez co nie jedzą regularnie posiłków oraz  nie przesypiają odpowiedniej ilości godzin.

Co zatem pomoże nam w walce z tą przypadłością? W pierwszej kolejności powinniśmy przyjrzeć się oraz wprowadzić do naszego jadłospisu większą ilość produktów, które zawierają sporą ilość witamin z grupy tj.: mięso, fasola, groch, warzywa liściaste, nabiał oraz zboża.

Zdrowa dieta  nie tylko pozwala utrzymać odpowiednią sylwetkę, ale pomaga także w walce z pojawiającymi się w naszym życiu dolegliwościami, które dzięki odpowiednio zbilansowanej diety możemy łatwo  zwalczyć. Warto zatem przyjrzeć się swojemu zdrowiu i skorzystać z  ważnych dla naszego zdrowia składników prosto z talerza.

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *