nuts skal

Sposoby na podjadanie

Jednym z głównych zagrożeń dla przestrzegania diety jest pokusa podjadania. Kilka kostek czekolady, garść czipsów czy ciasteczko do kawy, po które sięgamy z przyzwyczajenia, nudów lub jako nagrodę sprawia, że nawet jeśli dieta jest odpowiednio zbilansowana i dostosowana kalorycznością do naszych potrzeb, nie pozwoli nam osiągnąć zamierzonych rezultatów. Dlatego za każdym razem gdy najdzie nas ochota na niezdrowe „małe co nieco” warto przypomnieć sobie dlaczego się odchudzamy i wyobrazić sobie efekt jaki chcemy osiągnąć. Pomocne może być też zidentyfikowanie sytuacji sprzyjających podjadaniu i stawienie czoła pokusom.

Gdy dopada Cię stres zamiast sięgać po niezdrowe przekąski (co w efekcie nie poprawi Ci humoru, a jedynie sprawi, że poczujesz się jeszcze gorzej), spróbuj innych sposobów by opanować nerwy. Gdy się denerwujemy, musimy zająć czymś ręce i głowę, a tym co pozwoli nam zrobić to szybko, a dodatkowo dostarczy przyjemności, jest sięgnięcie po coś do zjedzenia. Wówczas nie jemy by zaspokoić głód, co skutkuje tym, że dostarczamy organizmowi zbyt dużo kalorii powodujących tycie. Dlatego gdy się denerwujesz zrób dla siebie coś, co nie wywoła wyrzutów sumienia i rzeczywiście pozwoli się odstresować: spotkaj się z przyjaciółmi, idź na spacer, poczytaj ulubioną książkę.

Gdy podjadasz przed telewizorem podczas wieczornych seansów z ulubionym serialem to krokiem poprzedzającym wyeliminowanie przekąsek jest zastąpienie produktów, których skład to w większości sól i cukier tymi wartościowymi. Zamiast ciastek i batoników przygotuj zdrowe zamienniki jak np. warzywa pokrojone w słupki, małą sałatkę owocową. Słodkie napoje czy alkohol możesz zamienić np. na herbatę imbirową, która ułatwia trawienie i poprawi krążenie krwi, a ponadto świetnie sprawdzi się w roli strażnika wagi. Pomyśl o tym już na zakupach i nie wkładaj do koszyka niezdrowych przekąsek. Jeśli nie będzie ich w domu, po prostu ich nie zjesz. Nikomu raczej nie chce się biec wieczorem do sklepu. W tym przypadku lenistwo ma swoje zalety 😉

Gdy jedzenie traktujesz jak nagrodę lub pocieszenie w momentach sukcesów lub porażek, zwykle jesz zbyt dużo, a produkty stanowiące podstawę tych dań nie należą do zdrowych i dietetycznych. Przyjęło się, że chcąc coś uczcić idziemy z rodziną lub przyjaciółmi na kolację, natomiast gdy jest nam smutno i źle zamykamy się w domu z lodami, które zagryzamy ciasteczkami. Niestety takie zachowania dają chwilową satysfakcję, a zaraz po niej pojawiają się wyrzuty sumienia. I bóle brzucha.
Nagradzanie się lub pocieszanie jedzeniem nie jest najlepszym pomysłem, jednak gdy mimo wszystko chcemy to zrobić, wybierzmy produkty, które zrobią coś dobrego dla naszego organizmu: owocowy koktajl czy sałatkę ze świeżych warzyw. Czym zastąpić podjadanie w takich sytuacjach? Masaż, kino, zakupy i wiele innych.

Gdy znajomi częstują Cię niezdrowymi przekąskami powiadom ich, że zmieniasz nawyki żywieniowe i od teraz odżywiasz się zdrowo. Wsparcie rodziny, przyjaciół oraz kolegów z pracy na pewno zmotywuje Cię do przestrzegania diety i ułatwi trzymanie się swoich postanowień. Mając świadomość, że najbliżsi wiedzą o Twoich planach bierzesz większą odpowiedzialność za swoje słowa, bo chcesz pokazać silną wolę i móc pochwalić się efektami.

Gdy podjadasz tłumacząc się głodem musisz tak zaplanować posiłki, by sięganie po przekąski nie było konieczne. W ciągu dnia jedz pięć posiłków w regularnych odstępach czasu i wybieraj produkty naturalne i zdrowe, a także takie, które dostarczają energii na dłużej, czyli wszystkie z niskim indeksem glikemicznym np. pełnoziarnisty chleb, gruboziarniste kasze, razowe makarony. Posiłki przygotuj sobie w kuchni i jedz tylko to, co masz uszykowane – bez dokładek. Jedząc koncentruj się na posiłku, żuj powoli, dzięki czemu mózg dostanie informacje o sytości. Często organizm myli pragnienie z głodem, dlatego chęć na przekąskę może pojawić się nie w momencie głodu, ale gdy chce Ci się pić. Szklanka wody (np. z cytryną lub liśćmi mięty) pomoże ugasić ochotę na podjadanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *