bell-pepper-569070_1920_skal

Jak przygotować się do rozpoczęcia diety?

„Chcę zrzucić kilka kilogramów”, „planuję zdrowiej się odżywiać”, „nie będę więcej jadać w fast food’ach” – ile razy każdy z nas słyszał takie i podobne deklaracje od osób ze swojego otoczenia, czy nawet od siebie? Na pewno nie raz! Często. A nawet bardzo. Niestety nierzadko kończy się jedynie na postanowieniach, a osobom, które chcą wprowadzić do swojego życia zdrowe nawyki, brakuje determinacji i sinej woli. Tymczasem dieta nie musi być trudna, uciążliwa i niesmaczna. Wręcz przeciwnie. Właściwie dobrane menu, oparte na naturalnych i wartościowych składnikach urozmaici codzienny jadłospis i sprawi, że waga spadnie, a samopoczucie się poprawi. Jako, że często zwracacie się do nas z pytaniem, jak przygotować się do rozpoczęcia diety, poniżej kilka wskazówek, jak zaplanować zmiany, nie tylko na talerzu 😉

Nie jutro, nie za tydzień lecz DZIŚ – nie odkładajcie rozpoczęcia diety na poniedziałek, początek miesiąca czy po świętach. Planując w ten sposób, nigdy nie będzie dobrego momentu, by wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe. Jeśli macie świadomość, że Wasz sposób odżywiania nie jest właściwy, decyzja została już podjęta, a kolejnym krokiem jest wprowadzenie zmian w życie. Należy od razu zrezygnować z niezdrowych produktów, lecz można je zastąpić zdrowymi zamiennikami, np. zamiast objadać się słodyczami sięgnąć po suszone owoce czy gorzką czekoladę. Oczywiście z umiarem 😉

CZAS na efekty – choć decyzja o zmianie nawyków żywieniowych powinna być stanowcza i konkretna, musicie mieć świadomość, że rezultaty zdrowej diety nie pojawią się nazajutrz. Odchudzanie powinno być zaplanowane rozsądnie, by nie zaszkodzić organizmowi i uniknąć efektu jojo. Nie da się schudnąć 20 kilogramów w miesiąc, ale już utrata kilograma tygodniowo jest możliwa. W odchudzaniu kluczowe znaczenie ma podzielenie procesu na etapy i wyznaczanie sobie małych celów. Jeśli będziecie przestrzegać diety, rezultaty i tak zauważycie stosunkowo szybko. Pamiętajcie też, że każdy z nas jest inny, ma własne predyspozycje i metabolizm, dlatego porównywanie się z innymi nie zawsze jest właściwe, ponieważ może niepotrzebnie zniechęcić.

UCZENIE się na błędach – przed przystąpieniem do diety trzeba się zastanowić, jakie nawyki należałoby wyeliminować z codziennych praktyk. Najczęstsze błędy w żywieniu to spożywanie dużej ilości smażonych potraw, mięsa, fast-food’ów, słodkich napojów, alkoholu i słodyczy, podjadanie między posiłkami, a także zbyt mało warzyw, owoców i produktów naturalnych, nieprzetworzonych. Z kolei ci, którzy zaczynają odchudzanie często robią to nieumiejętnie, np. głodzą się, piją mało wody lub stosują drastyczne diety niedostarczające organizmowi wszystkich potrzebnych składników. By temu zapobiec, warto wypisać niewłaściwe zachowania, co pozwoli uświadomić sobie, co było złe i pomoże tego unikać.

ZDROWE nawyki – gdy już wiecie, z czego trzeba zrezygnować, można ułożyć nowy plan odżywiania, oparty na zdrowych praktykach. Pięć posiłków na dzień rozłożonych w około trzygodzinnych odstępach czasowych i picie co najmniej dwóch litrów wody dziennie to podstawy zrównoważonej diety. Bardzo ważnym aspektem jest też fakt, że spożywając posiłek nie powinniśmy się spieszyć, a każdy kęs powinniśmy dokładnie rzuć, co ułatwi wstępny proces trawienia. Oprócz diety, warto zadbać też o aktywność fizyczną, którą na początek może być zwykły spacer czy jazda na rowerze.

Pomocne WSPARCIE – ważnym czynnikiem motywującym osoby, które się odchudzają jest wsparcie rodziny, przyjaciół, czy innych osób będących na diecie. Dlatego chwalcie się nawet małymi sukcesami, takimi jak np. przestrzeganie diety w danym dniu czy oparcie się pokusie kupienia ciastka czy zamówienia pizzy. Również w chwilach słabości warto zadzwonić do zaufanej osoby, która okaże wsparcie i zmobilizuje. Pomocy można szukać także u profesjonalnego dietetyka, który zaplanuje odchudzanie indywidualnie dostosowane do potrzeb konkretnej osoby.

WIARA w siebie – jasno określony cel, motywacja i wytrwałość to podstawowe gwaranty sukcesu, gdy próbujemy sprostać jakiemuś wyzwaniu. Tak samo jest w odniesieniu do diet. Chociaż w teorii wydaje się to proste, w praktyce jest trochę trudniej. Ale tylko troszkę :) Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych i zgubienie zbędnych kilogramów to cel, który bez problemu możecie osiągnąć. Musicie tylko uwierzyć w siebie. I trochę się postarać :) Powodzenia!

Jedna myśl na temat “Jak przygotować się do rozpoczęcia diety?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *