pasta-663096_1920

Do diety gotowi…start!

Wiosna w pełni, a my znów zaczynamy sprawdzać wszystkie najmodniejsze diety tego sezonu. Dieta paleo, oxy, a może głodówka…trudno wybrać. Szukamy gotowych porad, co robić, by zrzucić zbędne kilogramy, zauważyć szybkie efekty i zatrzymać je na dłużej. A każdy, kto ma za sobą odchudzanie wie, że wcale nie jest łatwo. A dieta cud nie istnieje.

Należy pamiętać, ze dieta to ogólnie sposób odżywiania, przy czym myśląc o tym pojęciu często utożsamiamy je z dietami redukcyjnymi. I dla wielu osób, takie myślenie to błąd. Bo dieta odchudzająca to jedno, a zdrowe odżywianie drugie. Chociaż zwykle to ostatnie jest kluczem do sukcesu w zrzucaniu zbędnych kilogramów, wielu z was często sięga po gotowe diety znalezione samodzielnie w internecie, które mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Często pytacie mnie czym różni się dieta od zdrowego odżywiania, dlatego specjalnie dla Was przygotowałam kilka słów na ten temat :)

Dieta odchudzająca to gotowy jadłospis na określony przedział czasu z podaną gramaturą i kalorycznością poszczególnych posiłków. Jeśli dieta jest ułożona przez dietetyka i dopasowana do stanu zdrowia i zapotrzebowania danej osoby, jest skuteczna i bezpieczna. Jednak wiele osób zaczyna stosować diety z internetu i sugeruje się wskazówkami internautów, które często są nieskuteczne, a bywa nawet, że niebezpieczne.

Źle dobrana dieta może sprawić, że choć początkowo waga spadnie w dół, brak niezbędnych składników odżywczych wpłynie negatywnie na zdrowie i samopoczucie, a po zakończeniu odchudzania kilogramy wrócą z nawiązką. W zależności od rodzaju potrzebnej substancji oraz okresu, w jakim nastąpił jej niedobór, może on wywołać objawy łagodne lub nawet skrajnie wyniszczające. Następstwem złej diety może być też obniżony metabolizm, czego skutkiem będzie to, że mimo mniejszej liczby kalorii, organizm zamiast spalać pokarm, będzie go magazynował. Niewłaściwe zachowania żywieniowe bądź źle dobrana dieta mogą doprowadzić do wielu niebezpiecznych schorzeń m.in. nadciśnienia, niewydolności serca, chorych stawów, insulino odporności oraz cukrzycy. Problemem, z którym boryka się wiele osób stosujących różne diety jest też powrót do złych nawyków po jej zakończeniu, czego rezultatem jest tzw. „efekt jo-jo”. Występuje on wówczas, gdy wahania masy ciała po 5 miesiącach od zakończenia diety stanowią co najmniej 10% wagi, którą udało się osiągnąć. Na efekt jo-jo najczęściej narażone są osoby odchudzające się w sposób nieodpowiedni tzn. stosujące monotonną dietę czy złe nawyki żywieniowe.

Alternatywą dla konkretnej diety może być zdrowy styl życia, polegający na włączeniu do codziennego menu produktów zdrowych, naturalnych i nieprzetworzonych. Główną ideą zdrowego odżywiania są świadome zakupy i planowanie tego, co wkładamy na talerz. Nie musimy już trzymać się stricte wyznaczonych produktów i porcji, które wg diety mamy spożyć konkretnego dnia, ponieważ wiemy, jakie produkty są dobre i swobodnie je mieszamy oraz łączymy. Zbilansowane posiłki spożywane w regularnych odstępach czasu dostarczą potrzebnej porcji energii, a nie tzw „pustych kalorii”, które powodują tycie. Takie odżywianie, dobre dla zdrowia i figury, pozwoli osiągnąć planowane cele bez poczucia bycia na diecie. Jest to również dobre rozwiązanie dla osób, które skończyły dietę i chcą uniknąć efektu jo-jo.

Inaczej niż w przypadku konkretnej diety, zdrowy styl życia polega na tym, że po zakończeniu odchudzania nie sięgamy po niezdrowe przekąski, takie jak słodycze, chipsy czy alkohol, ale na stałe wprowadzamy zdrowe nawyki. Czyli w praktyce: nie odwiedzamy fastfoodów, nie jadamy dań z proszku, a popołudnia spędzamy nie tylko na kanapie. I co najważniejsze wcale nam tego nie brakuje! Poważnie 😉

2 myśli na temat “Do diety gotowi…start!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *