Untitled design (3)

Zadbaj o zdrowie serca !



Mięsień sercowy to jeden z najważniejszych narządów w organizmie. Można go porównać do pompy, która powoduje, iż krew znajduje się w ciągłym ruchu. W ten sposób serce dostarcza tlen i substancje odżywcze do wszystkich komórek oraz usuwa zbędne i szkodliwe produkty metabolizmu. Warto o nie dbać, aby jak najdłużej cieszyć się witalnością i sprawnością fizyczną. Istnieją produkty spożywcze, które wspomagają pracę serca i nadają wigoru.

Aby zadbać o mięsień sercowy musimy spożywać produkty, które w naturalny sposób odblokowują nasze tętnice, obniżają cholesterol i ciśnienie krwi. Dzięki nim obniżymy ryzyko chorób układu krążenia, np. miażdżycy, udaru mózgu czy zawału mięśnia sercowego.

Produktem szczególnie zalecanym przy diecie wspomagającej serce są orzechy włoskie. Ich spożycie niesie ze sobą cały szereg korzyści zdrowotnych, które wiążą się z wysoką zawartością antyoksydantów.  Zaobserwowano, że dobroczynny wpływ orzechów włoskich widoczny jest już po czterech godzinach od ich spożycia. Znajdujący się w nich aminokwas L-arginina, jest substratem w syntezie tlenku azotu (NO). Substancja ta obniża poziom cholesterolu we krwi oraz rozszerza i uelastycznia naczynia krwionośne, dzięki czemu normalizuje się ciśnienie tętnicze i spada ryzyko zawału serca. Dietetycy zachęcają do włączania orzechów do codziennego jadłospisu.  Należy jednak pamiętać o umiarze – orzechy to produkt wysokokaloryczny, niewskazany w dużej ilości w dietach redukcyjnych.  Wystarczy zaledwie kilka orzechów dziennie, aby zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.  Występujące w orzechach przeciwutleniacze działają od 2 do 15 razy mocniej niż witamina E. Chronią one nasz organizm przed wolnymi rodnikami, które przyspieszają m.in. starzenie się organizmu, ale są także obwiniane za powstawanie raka. Oprócz przeciwutleniaczy orzechy włoskie zawierają także wiele witamin, składników mineralnych oraz błonnik.

Morskie ryby są kolejnym produktem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jeżeli chcemy zadbać o nasze serce. Dzięki zawartości zdrowych tłuszczy nienasyconych, ryby są obowiązkowym składnikiem diety osób chcących zadbać o najważniejszy mięsień w swoim organizmie. Sięgając po ryby najlepiej wybrać te, które zawierają duże ilości przyjaznych sercu kwasów tłuszczowych Omega 3. Są wśród nich: tuńczyk, łosoś, makrela, sardynki czy nasz rodzimy śledź. Kwasy Omega 3 zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca, pomagają obniżyć ciśnienie krwi oraz niekorzystny cholesterol LDL, jednocześnie zwiększając poziom dobrego cholesterolu frakcji HDL. Ryby morskie są cenione przez lekarzy i dietetyków, ponieważ są głównym pokarmowym źródłem witaminy D. Dodatkowo można w nich znaleźć wiele składników mineralnych, m.in. wapń, magnez, jod i potas. Eksperci rekomendują spożywanie minimum dwóch porcji ryb w tygodniu. Zalecane są zwłaszcza tłuste ryby morskie, które mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy.

Spośród warzyw warto zwrócić uwagę na brokuły. Ten zielony kwiat zawiera w sobie mnóstwo substancji zdrowotnych, które pomogą nam uchronić serce przed chorobami. Brokuły są skarbnicą potasu – 100 g ugotowanych warzyw zawiera aż 385 mg tego pierwiastka. Dzięki potasowi naczynia krwionośne są bardziej drożne, co sprawia, że krew krąży swobodniej. Efektem jest spadek ciśnienia tętniczego krwi. Ponadto potas przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, dlatego po brokuł powinny sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym. To zielone warzywo działa ochronnie na serce poprzez pobudzanie produkcji białka o nazwie tioredoksyna. Zapobiega ona uszkodzeniu komórek mięśnia sercowego przez wolne rodniki tlenowe. Dodatkowo brokuły zawierają magnez (pomocny w regulowaniu rytmu serca i obniżaniu ciśnienia krwi), kwas foliowy i witaminę B6  (dwie witaminy przekształcające homocysteinę – ważny marker ryzyka miażdżycy, w nieszkodliwe substancje).

Sięgając po warzywa strączkowe należy przyjrzeć sie dobroczynnemu składu fasoli. Czarna, biała, czerwona, żółta – wszystkie rodzaje fasoli zawierają ogromne ilości błonnika, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu. Poszczególne odmiany zawierają dużo białka, fosforu i potasu. Ponadto, w przeciwieństwie do grochu – fasola nie zawiera sodu. Białka fasoli składają się w dużej mierze z lizyny, która w organizmie jest przekształcana w karnitynę, a ta z kolei wzmacnia serce, chroniąc przed chorobą niedokrwienną i zawałem. Wystarczy pół szklanki fasoli dziennie, aby zachować swoje serce w optymalnej formie. Zawarty w fasoli błonnik rozpuszczalny jest głównym powodem, dla którego te ziarna są tak bardzo korzystne. Wiąże on cholesterol i zapobiega przed wchłonięciem tego składnika w jelitach. Fasola zawiera także spore ilości kwasu foliowego, magnezu, wapnia oraz kwasów tłuszczowych Omega-3.

Spożywając powyższe produkty na pewno poprawimy stan naszego zdrowia i zabezpieczymy nasz układ sercowo-naczyniowy przed wieloma chorobami. Oprócz samej diety warto pamiętać o regularnych ćwiczeniach, które dodatkowo wspomogą wydolność naszego organizmu. Dobrze dobrana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną stanowi idealne połączenie gwarantujące zdrowie.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *