dieta dla mamy

10 zdrowotnych i fitnessowych porad dla zajętych mam

Każdej z nas marzy się zdrowa ciąża i łatwy poród. Wymagający opieki noworodek może szybko zużywać czas i energię nowo upieczonej mamy, dla której zdrowie jej oraz dziecka jest priorytetem. Szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko – ile razy to słyszałaś?

Poznaj 10 prostych sposobów, aby odzyskać zdrowie i dobre samopoczucie, a może nawet włączyć nieco ćwiczeń fizycznych!

Maksymalnie wykorzystaj czas na drzemkę

Nakłonienie dziecka do drzemki jest nie lada osiągnięciem – wykorzystaj je w pełni! Włącz YouTube’a, aby zrobić 30-minutowy trening, wejdź do kuchni i przygotuj zdrowe przekąski i posiłki, weź długi, relaksujący prysznic lub po prostu połóż się na zasłużony odpoczynek.

Bądź realistką

Twój dom to bałagan. No i co z tego? Masz ważniejsze rzeczy do zrobienia, takie jak odpoczynek, rozpoczęcie ćwiczeń i oczywiście opieka nad dzieckiem. Spróbuj zignorować wszechobecny chaos, jeśli nie masz czasu zająć się nim w tej chwili i zobacz, jak uspokajający jest brak presji, którą zwykle nakładasz sama na siebie. Ustalaj rozsądne, osiągalne cele, sprowadzaj swoje oczekiwania na ziemię i wykorzystaj swoją energię gdzie indziej.

Dbaj o dolną część kręgosłupa

Hormon, który rozciąga więzadła w ramach przygotowań do porodu, pozostaje w twoim ciele przez pięć miesięcy po porodzie. To trudny czas dla dolnej części pleców, która musi wrócić do naturalnego wyrównania po naciągnięciu do przodu przez ciężarny brzuch. Chroń ją, na przykład przekładając dziecko z jednej ręki w drugą dla równowagi i patrząc w lustro, aby upewnić się, że nie masz zbytniego wygięcia w dolnej części pleców podczas stania. Skontaktuj się z fizjoterapeutą, który pokaże ci ćwiczenia wzmacniające na tę część kręgosłupa.

Poproś o pomoc

Aby wrócić do formy, możesz potrzebować wsparcia. Poproś zaufanego członka rodziny lub przyjaciółkę o popilnowanie dziecka podczas twoich ćwiczeń lub snu. Możesz również zatrudnić opiekunkę na kilka godzin tygodniowo lub wykupić karnet na siłownię z certyfikowaną placówką opieki nad dziećmi. Wykorzystaj pieniądze, aby zapłacić za pomoc, na którą zasługujesz.

Spisz plan

Zrób sobie przysługę i znajdź chwilę, aby zaplanować swój program zdrowotny. Wyznaczaj cele codziennego treningu, czasu towarzyskiego, czasu relaksu, a nawet higieny, i używaj kalendarza jako narzędzia do utrzymywania odpowiedzialności i koncentracji. Chaos w rozkładzie dnia negatywnie wpływa na ciebie, ale również na dziecko – może stać się ono niespokojne przez co ty będziesz jeszcze bardziej przytłoczona.

Zaplanuj swoje posiłki

Czy w harmonogramie karmień swojego dziecka pamiętasz o własnych posiłkach? Zaleca się przyjmowanie od 400 do 500 dodatkowych kalorii dziennie przez mamy karmiące piersią, a ty chcesz, aby kalorie te były pożywne i łatwe. Gdy masz kilka minut, posiekaj przekąski, bogate w witaminy i błonnik, takie jak marchewka czy seler  i wrzuć je do pojedynczych torebek. Kiedy poczujesz głód, zawsze będziesz mieć pod ręką coś do schrupania!

Wybaczaj sobie

Bądźmy szczerzy – nie będziesz w stanie codziennie trzymać się swojego planu opieki nad samą sobą. I to jest w porządku. Zanim rozpoczniesz spiralę winy, wybacz sobie i zacznij od nowa jutro.

Odpoczynek

Twoje ciało odzyska formę po urodzeniu dziecka – a twój umysł będzie miał okazję się zregenerować – jeśli priorytetowo potraktujesz sen i odpoczynek jako część zdrowej rutyny. Nigdy nie czuj się winna, gdy podążasz za powiedzeniem „śpij, kiedy dziecko śpi” i odłóż na bok wszelkie społeczne skrupuły dotyczące proszenia odwiedzających o wyjście, abyś mogła uciąć sobie drzemkę.

Wzmocnij swój system odpornościowy

Ostatnią rzeczą, której chce nowa mama, jest złapanie przeziębienia lub czegoś gorszego. Spożywaj dużo chudego białka, zieleniny i pokarmów bogatych w przeciwutleniacze, takich jak jagody i jabłka, w celu zwiększenia odporności. Utrzymanie dobrego nawodnienia spowoduje również przepłukanie układu toksyn i utrzymanie dobrej kondycji.

Nie izoluj się

Macierzyństwo może być czasem izolacji, ale dzielenie się doświadczeniami poprawia nastrój. Istnieją również korzyści zdrowotne – badania pokazują, że śmiech z przyjaciółmi zwiększa odporność, a ćwiczenia fizyczne w towarzystwie przynoszą lepsze rezultaty. Rozpocznij rozmowę z inną mamą w centrum handlowym lub na placu zabaw i nie zamykaj się w czterech ścianach!

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.