5 największych dietetycznych mitów – OBALAMY!

Wokół diety czy odchudzania narasta sporo mitów. Czasem trudno jest samodzielnie zdecydować: co jest faktem, a co tylko dobrze brzmiącym stwierdzeniem, które nie ma nic wspólnego z prawdą. Warto zatem zapoznać się z nimi, rozprawić i nigdy więcej nie powielać.

Ciemne pieczywo jest zawsze zdrowsze niż jasne

Utarło się, że ciemny chleb jest zdrowszy od jasnego. Niestety, nie zawsze ciemne pieczywo jest rzeczywiście bardziej wartościowe. Zdarza się, że ciemny chleb nie różni się w składzie od białego chleba niczym więcej, niż… barwnikiem. Najpopularniejszym barwnikiem wykorzystywanym przy produkcji ciemnego pieczywa jest karmel, który nadaje wypiekom pożądaną brązową barwę. W ten sposób łatwo przekonać do zakupu klienta, który kieruje się jedynie oceną wizualną.

Rozwiązaniem jest uważne czytanie etykiet i weryfikowanie, czy kolor pieczywa to efekt wykorzystania mąki o pełnym przemiale, czy jednak zasługa barwnika.

Woda odchudza

Nasze ciało składa się w bardzo dużym procencie z wody. Tworzy ona środowisko niezbędne do przeprowadzania szeregu reakcji metabolicznych. Stanowi również ważny element diety każdego człowieka, a zwłaszcza osób aktywnych fizycznie, które sporo jej tracą wraz z potem.

Prawdą jest, że picie wody pomaga przy odchudzaniu. Dla wielu osób wypicie szklanki wody przed posiłkiem jest sposobem na zmniejszenie zjadanej porcji czy poradzenie sobie z podjadaniem.  Nie można jednak stwierdzić, że sama w sobie ma właściwości odchudzające. Aby redukować niechciane kilogramy konieczne jest zjadanie mniejszej ilości kalorii.

woda z miętą i cytryną

Ćwiczenia zamieniają tłuszcz w mięśnie

U podstaw tworzenia tego mitu leży nieznajomość różnic między dwoma typami komórek, które je budują (wracamy na lekcję bilogii 😉 ). 

Nie jest możliwa zamiana tłuszczu w mięśnie, ponieważ są to dwie odrębne tkanki, o odmiennej budowie. Nie mają również możliwości  przechodzenia z tłuszczu w mięśnie i odwrotnie ;). Faktem jest natomiast to, że ćwiczenia sprzyjają spalaniu tkanki tłuszczowej oraz pozwalają na kształtowanie mięśni.

MIT: Ćwiczenia zamieniają tłuszcz w mięśnie

Schudnę dzięki suplementom

Reklama jest dźwignią handlu.

Widok szczupłej osoby, która obiecuje wymarzone efekty bez wysiłku, jeśli tylko przyjmiemy cudowną pigułkę, dla wielu osób jest bardzo sugestywny. Suplementy nigdy nie zastąpią zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Należy również pamiętać, że rynek suplementów w Polsce nie podlega ścisłej kontroli, przez co pełen jest różnych specyfików, które odchudzają tylko nasz portfel.

Dieta na płaski brzuch

Nie ma takiej diety, która byłaby w stanie spowodować efekt wyszczuplenia wyłącznie jednej, konkretnej partii. Redukcja kilogramów dotyczy całego ciała, natomiast to, w którym miejscu efekty będą najbardziej widoczne, zależne jest już od indywidualnych predyspozycji.

Gdy zależy nam na zmianie w proporcjach czy wymodelowaniu konkretnych części ciała warto poświęcić uwagę odpowiednio dobranym ćwiczeniom. Wymieniona dieta na płaski brzuch może dawać pewien efekt wizualny. Wynika on jednak z mniejszych porcji spożywanych pokarmów czy unikaniu produktów wzdymających.

Dzięki tym trikom możemy zmniejszyć naturalny efekt czasowego zwiększania objętości brzucha w ciągu dnia i uzyskać wrażenie bardziej płaskiego brzucha. Nie oznacza to jednak, że możemy wymodelować płaski brzuch.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.