olej kokosowy niezdrowy

Chlebowiec, ksylitol, olej kokosowy – czy faktycznie są zdrowe?

W poszukiwaniu zdrowia zastępujemy znane produkty ich zdrowszymi odpowiednikami. Częściej sięgamy po ksylitol, olej kokosowy czy chlebowiec. Czy faktycznie są zdrowe?

Chlebowiec, czyli jackfruit

Chlebowiec znany jest również pod nazwą jackfruit.  To owoc drzewa bochenkowego, którego waga może sięgnąć nawet 30 kilo!

W Polsce najczęściej kupowany jest przez wegan i wegetarian, ponieważ niedojrzały chlebowiec swoim smakiem przypomina wieprzowinę. Z kolei gdy dojrzeje, smakuje jak mieszanka mango, banana i jabłka.

Azjatycka kuchnia zna dziesiątki zastosowań jackfruita, zarówno w formie surowej, jak i przetworzonej. Możemy wyłącznie przyprawiać nim potrawy, lecz również wykorzystywać jako bazę do wszelkiego rodzaju past. Co ciekawe, możemy wykorzystać również ziarna –  po zmieleniu są zamiennikiem kakao.

Wszyscy, którzy zastanawiają się nad zakupem tego owocu, odetchną teraz z ulgą. W składzie chlebowca jest sporo witamin (A, B1, B2, B6 oraz C), substancji mineralnych w postaci cynku, żelaza czy potasu, oraz błonnika – warto więc po niego sięgnąć.

Ponadto  może wpływać na regulowanie poziomu cukru we krwi, wspomagać układ krążenia, a nawet chronić przed nowotworami.

Jednak, decydując się na zakup jackfruitaw formie konserwy lub jako suszony owoc – koniecznie sprawdź skład. Aby uniknąć niepotrzebnej chemii, najlepiej jest sięgnąć po jego możliwie jak najmniej przetworzoną formę.

 

Ksylitol, czyli cukier brzozowy

Alternatywna ksylitolu nazwa może być o tyle myląca, bo dziś ksylitol produkuje się głównie z kukurydzy.

Ksylitol jest znacznie słodszy od cukru z buraka, ale jednocześnie ma wielokrotnie niższy indeks glikemiczny oraz kaloryczność.

Co więcej, zupełnie odwrotnie niż tradycyjny cukier, pomaga zapobiegać infekcjom grzybiczym oraz zwiększa przyswajanie wapnia. Same plusy!

Ksylitol jest jednak śmiertelnie groźny dla zwierząt domowych, a u osób ze szczególnie wrażliwym przewodem pokarmowym może powodować biegunki – należy pamiętać, że maksymalna dobowa dawka ksylitolu to 15 gramów.

Olej kokosowy

Olej kokosowy bardzo dobrze sprawdzi się w daniach kuchni azjatyckiej, bazujących na owocach, warzywach oraz rybach.

Sam w sobie nie jest jednak zbyt zdrowy – składa się przede wszystkim z nasyconych kwasów tłuszczowych, które przyczyniają się do wzrostu poziomu „złego” cholesterolu. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krążenia.

Olej kokosowy tak, ale z umiarem!

 

Dokładnie sprawdzajmy produkty, które powszechnie uważane są za zdrowe, pamiętając przy tym, że każdy organizm ma inną tolerancję oraz zapotrzebowanie.

Nierzadko korzystny wpływ modnych produktów na ludzki organizm jest znikomy, a ich popularność jest efektem dobrej reklamy.

 

Dbajmy o to, aby nasza dieta była różnorodna i każdorazowo, zanim wprowadzimy do niej coś nowego, poświęćmy chwilę aby dowiedzieć się „z czym to się je”.

Taką wiedzę mają dietetycy, którzy układają diety dla smakoszy Body Chief. Każde danie to przemyślane kompozycje, które dobrze działają na nasze ciała, a do tego jakie smaczne! 🙂

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top