Cukier. Czy potrafisz bez niego żyć?

Czy słyszałeś o rodzinie Schaubów? Przeciętna amerykańska czteroosobowa rodzina trafiła na nagłówki gazet po całorocznym wyzwaniu, by zrezygnować z cukru w swojej diecie. Wyeliminowali 13 różnych substancji słodzących, w tym syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy, agawę, miód, sztuczne słodziki i kilka innych źródeł cukru (np. soki owocowe).

Celem tej radykalnej zmiany diety było raczej lepsze samopoczucie niż utrata wagi, a pod koniec eksperymentu rodzina Schaubów stwierdziła, że mają znacznie więcej energii i dużo mniej przebytych infekcji po roku życia bez cukru. Ale czy ta poważna zmiana w nawykach żywieniowych jest konieczna? Cukier jest częścią ludzkiej diety od tysięcy lat, więc czy naprawdę może być tak szkodliwy? Rzućmy okiem na kontrowersje związane z cukrem i kilka faktów związanych z tym słodkim składnikiem naszej diety.

Na czym polega problem z cukrem?

Cukier może być całkowicie zdrową częścią diety, gdy jest spożywany w żywności, w której naturalnie występuje. Na przykład zjedzenie całego kawałka owocu powoduje mniejszy wzrost poziomu glukozy we krwi w porównaniu do słodkiego batonika zawierającego rafinowany cukier. Wynika to z obecności błonnika pokarmowego w owocach, który opóźnia wchłanianie glukozy. Szklanka soku jest skoncentrowanym źródłem cukru, pozbawionym składników odżywczych z całych owoców. Kiedy zaczniesz jeść zbyt dużo jedzenia o wysokiej zawartości cukru, mogą pojawić się problemy, choćby takie jak przyrost masy ciała. A otyłość niestety często łączy się z cukrzycą i chorobami serca.

Jak dużo to ZA dużo?

Niemal każdy zdaje sobie sprawę z tego, że nadmiar cukru w diecie może być szkodliwy, więc należy go jeść z umiarem. Niestety, nie ma jasnych wytycznych na temat tego, co w tym przypadku oznacza „umiar”. Cukry nie powinny stanowić więcej niż 10% dziennego spożycia kalorii, ale ten stosunek nadal wymaga trochę matematyki. Dlatego łatwiej jest rozpoznać, które pokarmy są najgorsze pod względem zawartości cukru, dzięki czemu gdy masz ochotę na przekąskę możesz szybko dokonać właściwego wyboru. Zamiana cukru rafinowanego na inną substancję słodzącą może być korzystna, jednak jeśli twoim problemem jest nadmiarowe spożycie cukru, to taka zmiana wciąż go nie rozwiązuje.

Czym zastąpić napoje gazowane?

Jednym z najbogatszych źródeł cukrów, według dietetyków, są napoje gazowane. Znany amerykański napój z czerwoną etykietką w małej puszcze zawiera 7 łyżeczek cukru. To więcej, niż możesz spożyć w ciągu całego dnia! Jako alternatywę dla napoju gazowanego, spróbuj dodać do wody mineralnej lub źródlanej plastry cytrusów lub świeże owoce pokrojone np. w kostkę. Jeśli bardzo zależy ci na dodaniu odrobiny słodyczy, zamiast cukru wypróbuj stewii lub erytrytolu. Zastanów się dwa razy, zanim wybierzesz napoje dla sportowców lub sok owocowy, ponieważ mogą być równie złe, a nawet gorsze niż typowy napój gazowany.

Możesz nie być gotowy, aby zrezygnować ze wszystkich źródeł cukru, jednak by zachować zdrowie, nie musisz tego robić. Wymienienie tylko kilku wysokocukrowych pokarmów na zdrowsze alternatywy może mieć duże znaczenie dla twojego samopoczucia.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.