Czy czujesz wyrzuty sumienia po zjedzeniu makaronu? Niepotrzebnie!

Jest pyszny, pożywny i uniwersalny. Choć niektóre modne diety zalecają nieufność w stosunku do tego włoskiego klasyku, badania sugerują, że prawdopodobnie nie powinniśmy demonizować makaronu. Posiłki z udziałem spaghetti i jego rodzeństwa są uznawane za dawkę błonnika oraz chudego, opartego na roślinach białka oraz witamin i minerałów. (Nie trzeba tutaj dodawać, że są również pyszne!)

Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. Kręcenie makaronem na naszych widelcach wraz z warzywami, zawierającymi wartości odżywcze, dobrymi tłuszczami, takimi jak oliwa z oliwek i białkami potęgowymi – a także utrzymywanie porcji pod kontrolą (jedna porcja jest podobna do wielkości piłki baseballowej po ugotowaniu) – zapewni makaronowi zdrowe otoczenie. Ale eksperci od dawna wiedzą, że śródziemnomorski styl jedzenia jest jednym z najlepiej zbilansowanych i może pomóc w promowaniu zdrowia i zapobieganiu chorobom.

Jedna z analiz, której wyniki zostały właśnie przedstawione na Experimental Biology, ekspansyjnej konferencji naukowej, pokazała nawet, że ludzie, którzy regularnie spożywali makaron w ramach diety w stylu śródziemnomorskim, mieli mniejszą nadwagę.

Oto 5 więcej popartych nauką powodów, dla których nie powinieneś czuć wyrzutów sumienia po zjedzeniu makaronu:

  1. Błonnik jest naszym przyjacielem

To bezdyskusyjny fakt: większość ludzi nie spożywa zalecanej dziennej dawki błonnika. Badania wykazały, że osoby spożywające makaron mają znacząco wyższe spożycie błonnika niż osoby, które tego nie robią. Dodawanie świeżych warzyw do posiłku makaronowego pomoże ci zbliżyć się do zalecanej ilości błonnika, którą powinieneś dziennie spożywać.

  1. Najlepiej liczyć węglowodany

Węglowodany są głównym źródłem energii w naszej żywności i pomagają nam funkcjonować. Wybór złożonych węglowodanów jest najzdrowszym sposobem na uzyskanie dziennej dawki. Czy wiesz, że makaron ma niski indeks glikemiczny, nawet niższy niż płatki owsiane i quinoa? Pełna pszenica i wzbogacony biały makaron są dobrymi węglowodanami, ponieważ rozkładają się wolniej w ciele niż wiele innych rafinowanych ziaren, pomagając utrzymać poziom cukru we krwi na stałym poziomie, co pomaga regulować apetyt i utrzymywać wysoki poziom energii.

  1. Wiesz, z czego jest zrobiony

Szukasz „czystej” żywności? Makaron ma proste składniki, takie jak pszenica durum i woda. Nie zawiera dodatku tłuszczu ani cukru, a wzbogacony makaron zawiera witaminy, dzięki czemu zyskujesz bonus niezbędnych witamin z grupy B i żelaza, które pomagają przenosić tlen do mięśni i mózgu.

     4. Jest dobry dla środowiska

 Jako żywność pochodzenia roślinnego, makaron ma niższy ślad węglowy niż inne grupy pokarmowe pochodzenia zwierzęcego, takie jak np. mięso, ostatecznie zmniejszając wpływ na środowisko i czyniąc go bardziej zrównoważonym sposobem jedzenia.

  1. Makaron otwiera drogę dla (dobrych, inteligentnych) białek.

Eksperci w dziedzinie zdrowia twierdzą, że połączenie węglowodanów i białka zapewnia stały dopływ energii przez wiele godzin po zjedzeniu, pomocne w radzeniu sobie ze wszystkim: od koncentracji w pracy po intensywne ćwiczenia sercowo-naczyniowe. Mówiąc o ćwiczeniu, ta sama kombinacja mocy białka i węglowodanów może pomóc w regeneracji mięśni po intensywnym treningu. Aby to osiągnąć, do każdej miski makaronu dodaj orzechy, a także wzmocnij witaminę białkową – posiekaj chudego kurczaka organicznego lub dodaj odpowiedzialnie złowione ryby, takie jak dziki łosoś, zawierający zdrowe kwasy tłuszczowe omega, które mogą pomóc chronić twoje komórki mózgowe, podnosząc nastrój i ogólną funkcję mózgu.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top