pole pszenicy, z której pochodzi gluten w diecie

Rezygnujesz z glutenu w diecie? Zobacz nasze wskazówki!

Choć dieta bezglutenowa wskazana jest przy dolegliwościach takich jak celiakia, alergia na gluten lub NNG, czyli nadceliakalna nadwrażliwość na gluten. Jeśli chcesz unikać glutenu w swojej diecie, sprawdź, na co warto na co dzień zwracać uwagę i czego się wystrzegać.

Wybieraj produkty z przekreślonym kłosem

Dlaczego warto kierować się znakiem przekreślonego kłosa? Ten znak jest licencjonowany. Widniejąc na produkcie oznacza, że ten produkt oraz sposób jego tworzenia został przebadany pod względem zawartości glutenu i możliwości jego zanieczyszczenia. Przekreślony kłos to zaufany znak, którym mogą się kierować osoby z silną nietolerancją.

Czym zastąpić gluten?

Produkty z pszenicą, żytem lub innymi ziarnami zawierającymi gluten, można zawsze zastąpić takimi, które naturalnie go nie zawierają. M.in.

  • kasza jaglana,
  • kukurydza,
  • amarantus,
  • kasza gryczana,
  • ryż,
  • qinoa,
  • owies,
  • ziemniaki.

Są one z natury bezglutenowe, ale mogą zostać zanieczyszczone np. będąc produkowane, pakowane lub przechowywane razem z produktami glutenowymi, a nawet w czasie transportu. Osoby z silną nietolerancją muszą szczególnie na to uważać i mieć świadomość ryzyka.

„Może zawierać śladowe ilości glutenu”

Możemy być mocno zdziwieni, gdy na etykiecie przyklejonej do opakowania orzeszków ziemnych widzimy napis „Produkt może zawierać śladowe ilości glutenu”. Skąd gluten w orzeszkach ziemnych?

Oznacza to, że linia produkcyjna lub magazyn przechowywania zawiera również inne, glutenowe produkty. Wtedy istnieje ryzyko tzw. zanieczyszczeń krzyżowych.

Osoby o wysokim stopniu wrażliwości mogą czasem odczuwać negatywne skutki spożycia takich produktów. Właśnie dlatego lista potencjalnych alergenów bywa długa.

Co z tym owsem?

Owies jest zbożem, który nie ma glutenu, i większość osób z nietolerancją glutenu może włączać go do diety. Ważne jednak, by był to owies certyfikowany, z wyraźną informacją o braku glutenu.

Niestety owies bywa zanieczyszczony pszenicą, żytem lub jęczmieniem. Zatem owies znajdujący się w produktach dedykowanych osobom na diecie bezglutenowej powinien być w szczególny sposób produkowany, przygotowywany i przetwarzany – tak, aby uniknąć zanieczyszczeń.

Bez glutenu na mieście

Obecnie wiele miejsc oferuje dania dla osób eliminujących ze swojej diety chociażby mięso i inne produkty odzwierzęce dla wegan. Zdecydowanie większy problem mogą mieć osoby z celiakią.

Nie każda restauracja jest w stanie sprostać wymaganiom dla osób z celiakią. Ich choroba wymaga zachowania pełnej higieny przygotowania posiłków – odrębnych noży kuchennych, desek, szafek w których przechowywane są wyłącznie produkty pozbawione glutenu, wydzielonej strefy przygotowania posiłków.

Z pomocą przychodzi ogólnopolska wyszukiwarka restauracji z bezglutenowym menu. To zdecydowanie ułatwi znalezienie miejsca, w którym bezpiecznie możemy spożywać posiłki.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do produktu czy potrawy – warto pytać producenta czy kucharzy. Rosnąca świadomość społeczeństwa odnośnie diet eliminacyjnych jest zjawiskiem pozytywnym!

Najważniejsze to opierać dietę na badaniach i reagować, gdy organizm daje znaki ostrzegawcze!

Wypróbuj już teraz dietę bez glutenu lub bez laktozy i glutenu w Body Chief!

Masz pytania o dietę bezglutenową? Dietetycy odpowiedzą na każdy komentarz!

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.