pole pszenicy, z której pochodzi gluten w diecie

Rezygnujesz z glutenu w diecie? Zobacz nasze wskazówki!

Choć dieta bezglutenowa wskazana jest przy dolegliwościach takich jak celiakia, alergia na gluten lub NNG, czyli nieceliakalna nadwrażliwość na gluten. Jeśli chcesz unikać glutenu w swojej diecie, sprawdź, na co warto na co dzień zwracać uwagę i czego się wystrzegać.

Wybieraj produkty z przekreślonym kłosem

Dlaczego warto kierować się znakiem przekreślonego kłosa? Ten znak jest licencjonowany. Widniejąc na produkcie oznacza, że ten produkt oraz sposób jego tworzenia został przebadany pod względem zawartości glutenu i możliwości jego zanieczyszczenia. Przekreślony kłos to zaufany znak, którym mogą się kierować osoby z silną nietolerancją.

Czym zastąpić gluten?

Produkty z pszenicą, żytem lub innymi ziarnami zawierającymi gluten, można zawsze zastąpić takimi, które naturalnie go nie zawierają. M.in.

  • kasza jaglana,
  • kukurydza,
  • amarantus,
  • kasza gryczana,
  • ryż,
  • qinoa,
  • oczyszczony owies,
  • ziemniaki.

Są one z natury bezglutenowe, ale mogą zostać zanieczyszczone np. będąc produkowane, pakowane lub przechowywane razem z produktami glutenowymi, a nawet w czasie transportu. Osoby z silną nietolerancją muszą szczególnie na to uważać i mieć świadomość ryzyka.

„Może zawierać śladowe ilości glutenu”

Możemy być mocno zdziwieni, gdy na etykiecie przyklejonej do opakowania orzeszków ziemnych widzimy napis „Produkt może zawierać śladowe ilości glutenu”. Skąd gluten w orzeszkach ziemnych?

Oznacza to, że linia produkcyjna lub magazyn przechowywania zawiera również inne, glutenowe produkty. Wtedy istnieje ryzyko tzw. zanieczyszczeń krzyżowych.

Osoby o wysokim stopniu wrażliwości mogą czasem odczuwać negatywne skutki spożycia takich produktów. Właśnie dlatego lista produktów potencjalnie zawierających alergeny bywa długa.

Co z tym owsem?

Owies jest zbożem, który nie ma glutenu, i większość osób z nietolerancją glutenu może włączać go do diety. Ważne jednak, by był to owies certyfikowany, z wyraźną informacją o braku glutenu.

Niestety owies bywa zanieczyszczony pszenicą, żytem lub jęczmieniem. Zatem owies znajdujący się w produktach dedykowanych osobom na diecie bezglutenowej powinien być w szczególny sposób produkowany, przygotowywany i przetwarzany – tak, aby uniknąć zanieczyszczeń.

Bez glutenu na mieście

Obecnie wiele miejsc oferuje dania dla osób eliminujących ze swojej diety chociażby mięso, inne produkty odzwierzęce lub dla wegan. Zdecydowanie większy problem mogą mieć osoby z celiakią.

Nie każda restauracja jest w stanie sprostać wymaganiom dla osób z celiakią. Ich choroba wymaga zachowania pełnej higieny przygotowania posiłków – odrębnych noży kuchennych, desek, szafek w których przechowywane są wyłącznie produkty pozbawione glutenu, wydzielonej strefy przygotowania posiłków.

Z pomocą przychodzi ogólnopolska wyszukiwarka restauracji z bezglutenowym menu. To zdecydowanie ułatwi znalezienie miejsca, w którym bezpiecznie możemy spożywać posiłki.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do produktu czy potrawy – warto pytać producenta czy kucharzy. Rosnąca świadomość społeczeństwa odnośnie diet eliminacyjnych jest zjawiskiem pozytywnym!

Najważniejsze to uważnie obserwować organizm i reagować, gdy daje znaki ostrzegawcze!

Wypróbuj już teraz dietę bez glutenu lub bez laktozy i glutenu w Body Chief!

Masz pytania o dietę bezglutenową? Dietetycy odpowiedzą na każdy komentarz!

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.