Dlaczego warto jeść pełnowartościowe śniadanie?

Chyba wszystkim zdarza się nie zjeść śniadania, głównie z powodu porannego pośpiechu. Próbujemy zastąpić go na prędko wypitą kawą lub owocem, zapominając, że nie bez powodu śniadanie uznaje się za najważniejszy posiłek dnia.

Dlaczego ten posiłek jest dla nas taki ważny? Nie tylko dostarcza nam energii. W nocy nasz organizm spala m.in. glikogen, który podczas aktywności fizycznej rozkłada się w glukozę. Uzupełnianie jego zapasów jest naprawdę bardzo istotne dla każdego sportowca i osób aktywnych fizycznie. Ponadto, nie jedząc śniadania, spowalniamy swój metabolizm na resztę dnia, co może skutkować podwyższonym apetytem na wieczór, a co za tym idzie, skłaniać do wieczornego podjadania.  W ten sposób tworzy się błędne koło.

Najczęściej popełniane błędy

Nie jemy śniadań, ponieważ rano czujemy się najedzeni. Dlaczego? Prawdopodobnie jest to spowodowane tym, że po całym dniu spędzonym bez śniadania, odczuwamy głód, który próbujemy zaspokoić po pracy – świadomie lub mniej świadomie sięgamy po kaloryczne posiłki i pochłaniamy duże porcje.  Właśnie przez to rano często nie odczuwamy głodu.  Niestety, kilka godzin po przebudzeniu pojawia się zmęczenie, rozdrażnienie oraz kłopoty z koncentracją, a w końcu głód, który próbujemy zaspokoić przekąskami.

Jak powinno wyglądać zdrowe śniadanie?

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że śniadanie powinno dostarczać do 30% dziennych kalorii i składać się m.in.: z porcji pełnowartościowego białka, z produktów zbożowych, warzyw oraz owoców. Bardzo istotne jest białko, np. mleko, twarożek, jaja, ryby i wędliny oraz węglowodany złożone, czyli produkty pełnoziarniste, np. pieczywo żytnie, płatki owsiane, otręby oraz warzywa. Pełnowartościowe śniadanie powinno uwzględniać również owoce, które dostarczają nie tylko energii, lecz także witaminy, składniki mineralne oraz błonnik, regulujący pracę jelit.

Przykładowe menu

Kanapka nr 1:
– dwie kromki pełnoziarnistego chleba,
– sałata,
– kilka plastrów łososia wędzonego lub wędliny,
– papryka.

Kanapka nr 2:
– dwie kromki pełnoziarnistego chleba,
– dwa jajka na twardo,
– szczypiorek,
– szczypta soli.

Kanapka nr 3:
– dwie kromki pełnoziarnistego chleba,
– cztery plastry polędwicy,
– kremowy twarożek,
– zielony ogórek,
– pomidorki koktajlowe.

O czym należy pamiętać, przygotowując zdrową kanapkę? Podstawą jest oczywiście odpowiednie pieczywo – uważa się, że to chleb żytni (na zakwasie) jest jednym z najzdrowszych. Zawsze warto wybierać chleb pełnoziarnisty i przede wszystkim zwracać uwagę na skład, wypisany na etykiecie. Zdrowy chleb nie powinien zawierać żadnych, naukowo brzmiących produktów. Podstawowym składem pieczywa powinna być mąka, woda, zakwas oraz sól. Zdecydowanie lepiej unikać, a już na pewno ograniczyć, smarowanie kromek zarówno masłem, jak i margaryną; w tym celu można wykorzystać np. twarożek lub pastę. Jeśli zaś chodzi o dodatki, wszystko jest kwestią smaku. Warto natomiast dbać o jakość kupowanych wędlin oraz serów.

Co zyskujemy, jedząc śniadanie?

Oczywiście energię, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia. Dodatkowo przyspiesza nasz metabolizm. Znika również uczucie głodu oraz złe samopoczucie. Dużo łatwiej koncentrujemy się na swojej pracy i obowiązkach. Poprawia się także nasza pamięć oraz spada ryzyko pojawienia się nadwagi oraz cukrzycy. Właśnie dlatego warto zmienić swoje dotychczasowe nawyki i zadbać o to, by rano dostarczać swojemu organizmowi to, czego potrzebuje.

Wiesz już co jutro zjesz na śniadanie? 🙂

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.