Gdzie szukać białka, będąc wegetarianinem lub weganinem?

Jeśli martwisz się o wystarczającą ilość białka w diecie wegetariańskiej lub wegańskiej, możesz być zaskoczony. Prawda jest taka, że większość ludzi spożywa dużo białka, a wegetarianie, a nawet weganie, mogą uzyskać go w prosty sposób.

Wielu ludzi nadal wierzy, że białko jest dostępne tylko ze źródeł mięsnych i zwierzęcych, ale jeśli nie jesteś w ciąży lub nie jesteś kulturystą olimpijskim, prawdopodobnie w codziennej diecie dostarczasz sobie więcej białka niż ci się wydaje. Często nawet nie musisz się starać.

Osoby, które jedzą mięso, nigdy nie przestaną zadawać pytań „skąd pozyskujesz białko?”. Ciągłe odpowiadanie na to samo pytanie, musi być naprawdę męczące. Wizerunek chudego (nie wspominając o dredach) hipisa jest typowym stereotypem wegetarianina lub weganina. W końcu nie ma możliwości, żebyśmy byli muskularni, sprawni, a nawet dobrze zbudowani jako wegetarianie, prawda?

Błąd.

Wegańscy sportowcy, m.in.: Brendan Brazier, Rich Roll i Jimi Sitko, zmieniają negatywne stereotypy, udowadniając, że białko pochodzenia roślinnego może nie tylko budować silne mięśnie, lecz także utrzymać wegetarianina lub weganina wystarczająco zdrowego, by biegać, pływać, jeździć na rowerze, tańczyć lub podnosić ciężary –  jedzenie mięsa wcale nie jest konieczne.

Jak więc dostarczyć organizmowi białko? Oto 10 wegańskich źródeł do wypróbowania:

  1. Warzywa: Tak, stare, dobre warzywa również dostarczają pewną ilość białka. Jedna szklanka gotowanego szpinaku zawiera około 7 gramów białka. Ta sama porcja francuskiej fasoli ma około 13 gramów. Dwie szklanki gotowanej kapusty? 5 gramów. Jedna filiżanka gotowanego grochu? Dziewięć gramów. Jak na początek, to już coś!
  1. Konopie. Nie, nie musisz być na haju, żeby dostarczyć sobie białko. Ale wrzuć 30g proszku z konopi do smoothie i uzyskaj około 11 gramów białka – tak po prostu.
  1. Mleko pochodzenia roślinnego. Tylko 1 szklanka mleka sojowego lub migdałowego może zawierać około 7-9 gramów białka. Dolej je do płatków owsianych i masz pyszne wegańskie śniadanie bogate w białko.
  1. Masło orzechowe i masło migdałowe. Kilka łyżek każdego z nich dostarczy ci 8 gramów białka.
  1. Quinoa. Quinoa jest darem Boga dla wegan (i bezglutenowców!), ponieważ jest wszechstronna, smaczna i dostarcza około 9 gramów białka na filiżankę.
  1. Tofu. 100 gramów tofu dostarczy ci około 9 gramów białka. Przy okazji tofu jest bardzo tanie.
  1. Soczewica. Z soczewicy można przygotowywać dania z ryżu, hamburgery wegetariańskie, zapiekanki i wiele innych. Jedna filiżanka dostarcza aż 18 gramów białka!
  1. Fasola. To niezwykle bogate źródło białka. Dzięki jednej szklance pinto, nerek lub czarnej fasoli otrzymasz około 13-15 gramów białka i błonnika dobrego dla pracy serca.
  1. Tempeh (tradycyjny składnik kuchni indonezyjskiej wytwarzany z ziaren soi poddawanych procesowi fermentacji). Jedna filiżanka tempeh zawiera około 30 gramów białka! To więcej niż 5 jaj lub zwykły hamburger.
  1. Chleb z kiełkami zbożowymi – otrzymasz około 10 gramów białka w samym chlebie.

Nadal chcesz zapytać, skąd wegetarianie i weganie biorą białko? 🙂

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.