Jak zdrowo przytyć? Rady dla tych, co nie chcą się odchudzać

Kiedy słyszysz o diecie albo dietetyku, pierwsze skojarzenia biegną w stronę odchudzania. Tymczasem dieta jest wskazana także dla osób, które chcą nabrać masy i przytyć. Tak, są na świecie takie osoby! Jesteś jedną z nich?

Jeśli przybieranie na wadze przychodzi Ci z trudem, znajdziesz tu wskazówki od dietetyków, jak zwiększyć masę ciała. I wcale nie radzimy jeść dużej ilości cukru, słodyczy lub fast foodów! Jest na to zdrowszy sposób!

Najważniejszy jest bilans!

Pierwszym i najważniejszym krokiem do zwiększenia masy jest nadwyżka energetyczna, czyli zwiększenie ilości zjadanych kalorii.

Ale nie da się tego zrobić, jeśli Twój organizm nie domaga się zwiększenia energii dostarczonej w posiłkach. Jeśli spalasz więcej kalorii niż spożywasz, nie ma możliwości aby masa ciała uległa zwiększeniu.

Z pomocą w obliczeniu odpowiedniej kaloryczności diety przychodzą różnego typu kalkulatory lub dietetyk. W przypadku osoby aktywnej fizycznie ta wartość kaloryczna może być całkiem spora. W związku z tym trzeba być przygotowanym na to, że zwiększą się objętości porcji i/lub częstotliwość posiłków.

Jeśli potrzebujesz wysokich wartości energetycznych sprawdź dietę Sport od Body Chief. Dieta dostępna jest w 3 wariantach kalorycznych: 2500 kcal, 3000 kcal oraz 4000 kcal.

Sprawdź menu w diecie Sport na najbliższy tydzień!

Małe posiłki, dużo energii

Zwiększenie objętości i wielkości posiłków może być problematyczne. Szczególnie jeśli uprawiasz sport i w konkretnych momentach dnia chcesz unikać obciążenia żołądka.

Rozwiązaniem jest włączenie do codziennego jadłospisu takich produktów, które zawierają sporą ilość energii w małej objętości, czyli mówiąc fachowo: o wysokiej gęstości energetycznej.

Zatem wysoką gęstość energetyczną mają orzechy (również masło orzechowe – wybieraj to, które zawiera 100% orzechów), suszone owoce, pestki, niektóre owoce – banany, awokado.

Dobrym rozwiązaniem są też koktajle, bo można zblendować sporą ilość produktów zachowując przy tym małą objętość posiłku.

mała porcja

Środki specjalne – odżywki

Jeśli wciąż masz problem z dostarczeniem sobie odpowiedniej ilości energii i podejmujesz się aktywności fizycznej możesz skorzystać z pewnych udogodnień. Odżywki białkowe, żele energetyczne, napoje izotoniczne – dostarczą zarówno energii jak i kalorii.

Kojarzą się z bardzo przetworzoną i „chemiczną” żywnością i często, niestety, lista dodatków jest bardzo długa i nie zawsze uzasadniona.

Producenci widzą jednak potrzeby konsumentów unikających zbędnych dodatków w żywności i coraz częściej oferują produkty z krótkim, prostym składem.

Chcesz przytyć? Unikaj „zapychaczy”

O ile osobom odchudzającym często radzi się zwiększać liczbę niskokalorycznej żywności kosztem wysokoenergetycznych produktów, o tyle w tym przypadku zasady działania są zupełnie inne.

Absolutnie nie chodzi o to, by nagle zacząć unikać warzyw. Jednak miska sałaty jako forma obiadu niekoniecznie będzie dobrym rozwiązaniem. Podobnie z piciem napoi i innych płynów przed posiłkiem, bo potrafią zmniejszać ochotę na zaplanowane danie.

Produkty „light” też zdecydowanie nie są najlepszym wyborem – spokojnie można pozwolić sobie na jogurt o standardowej czy nawet podwyższonej ilości tłuszczu ze względu na jego typ (na przykład grecki).

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.