Jedzenie, które poprawia sprawność umysłową i pamięć

Co ma wspólnego jedzenie z funkcjonowaniem mózgu? Okazuje się, że bardzo dużo. Chociaż zawsze wiedzieliśmy, że to, co jemy wpływa na nasze ciało i wygląd, naukowcy coraz częściej wykazują, że ma również wpływ na nasz mózg.

Nasze ciała nie lubią stresu. Kto lubi? Kiedy jesteśmy zestresowani – czy to fizycznie, gdy ktoś wyskakuje na nas z mrocznej uliczki, czy umysłowo, gdy zbliża się deadline na ważny projekt – nasze ciała uwalniają zapalne cytokiny. Te małe chemikalia skłaniają układ odpornościowy do zwalczania stresu poprzez stany zapalne, tak jakby stres był infekcją. Podczas gdy stan zapalny pomaga chronić nas przed chorobami i naprawia ciało, gdy na przykład się skaleczysz, przewlekłe zapalenie jest innym stanem. Jest powiązane z chorobami autoimmunologicznymi, takimi jak: stwardnienie rozsiane, lęk, wysokie ciśnienie krwi i wiele innych.

Ale co to wszystko ma wspólnego z jedzeniem? Nasze jelita pomagają utrzymać kontrolę nad reakcjami odpornościowymi organizmu i stanem zapalnym. Ponadto, hormony jelitowe, które dostają się do mózgu lub są w nim wytwarzane, wpływają na zdolności poznawcze, takie jak: zrozumienie i przetwarzanie nowych informacji, skupienie się na wykonywanym zadaniu i rozpoznanie, kiedy jesteśmy syci. Pokarmy bogate w przeciwutleniacze, dobre tłuszcze, witaminy i minerały dostarczają energii i pomagają w ochronie przed chorobami mózgu. Kiedy skupiamy się na dostarczaniu naszym ciałom pełnowartościowych pokarmów, które przynoszą korzyści zarówno jelitom, jak i mózgowi, w rzeczywistości przynoszą one korzyści naszym umysłom i ciałom.

 Oczywiście, niektóre pokarmy są lepsze dla twojego mózgu niż inne. Oto kilka rzeczy, które powinieneś jeść, aby wyżywić zarówno umysł, jak i ciało:

  1. Awokado

Ten owoc jest jednym z najzdrowszych, jakie możesz spożywać. Ma złą sławę, ze względu na wysoką zawartość tłuszczu, ale pamiętaj, że te zielone elektrownie są wypełnione dobrymi tłuszczami, utrzymując stały poziom cukru we krwi i zdrowy wygląd skóry.

Zawierając zarówno witaminę K, jak i kwas foliowy, awokado pomaga zapobiegać powstawaniu zakrzepów w mózgu (chroniąc przed udarem), a także przyczynia się do poprawy funkcji poznawczych, zwłaszcza pamięci i koncentracji.

Jest również bogaty w witaminę B i witaminę C, które nie są przechowywane w organizmie i muszą być uzupełniane codziennie. Ponadto, ma najwyższą zawartość białka i najniższą zawartość cukru ze wszystkich owoców. Kremowa konsystencja awokado sprawia, że jest on eleganckim dodatkiem do koktajli i zastępuje tłuszcze w wypiekach.

  1. Buraki

Te warzywa korzeniowe to jedne z najbardziej pożywnych roślin. Redukują stany zapalne, są bogate w przeciwutleniacze, chroniące przed nowotworem i pomagają pozbyć się toksyn z krwi. Naturalne azotany w burakach zwiększają przepływ krwi do mózgu, pomagając w osiągnięciu sprawności umysłowej. Dodatkowo, podczas ciężkich treningów, buraki pomagają podnieść poziom energii i wydajność.

  1. Jagody

Jest to jeden z najbogatszych w przeciwutleniacze owoców znanych człowiekowi. Zawiera witaminę C, K i błonnik. Ze względu na wysoki poziom kwasu galusowego borówki szczególnie dobrze chronią nasz mózg przed degeneracją i stresem.

  1. Bulion warzywny

Rosół na kości jest najlepszym pożywieniem do leczenia twoich jelit i mózgu. Ten posiłek jest pełen korzyści dla zdrowia, począwszy od wzmocnienia układu odpornościowego, poprawy zdrowia stawów i przezwyciężania alergii pokarmowych. Wysoki poziom kolagenu pomaga zmniejszyć zapalenie jelit, a aminokwasy, takie jak prolina i glicyna, zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i poprawę pamięci.

  1. Brokuły

Twoja mama miała rację, kiedy mówiła ci, żebyś jadł brokuły. To jeden z najlepszych pokarmów dla mózgu. Dzięki wysokiej zawartości witaminy K i choliny, pomoże wzmocnić pamięć. Jest również bogaty w witaminę C – w rzeczywistości tylko jedna filiżanka zapewnia 150% zalecanego dziennego spożycia. Z kolei wysoki poziom błonnika sprawi, że poczujesz się syty.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.