Kawa na diecie – pomaga czy szkodzi?

Potrafisz wyobrazić sobie poranek bez kawy? U większości z nas kawa wpisana jest do codziennych rytuałów. Zastanawiasz się, czy koniecznie na diecie trzeba zrezygnować z kawy? Jeśli tak – czytaj dalej!

Kawa a odchudzanie

Tak, to potwierdzona informacja – sama zaparzona kawa ma 0 kcal. (Energetyczność podnoszą tak lubiane dodatki jak: mleko, cukier lub syropy. Będąc na diecie najlepiej unikać takich dodatków, a jeśli już z nich korzystamy, uwzględniać ich kaloryczność w dziennej diecie).

Kofeina ma działanie termogeniczne, co objawia się przyspieszoną przemianą materii. Dodatkowo działa pobudzająco. Dzięki temu przyjęta przed treningiem pozwoli na wykonanie lepszego jakościowo treningu a co za tym idzie – spalenia większej ilości kalorii. Osoby wrażliwe powinny pamiętać o tym, że kofeina wpływa na perystaltykę jelit (czyli przesuwanie zawartości wzdłuż jelit).

Samo działanie odchudzające kawy na organizmy kawoszy nie zostało jednak potwierdzone badaniami, więc najlepiej się tym nie sugerować i nie szukać w kawie łatwego sposobu na odchudzanie. Dlaczego?

Picie bardzo dużych ilości kawy nie jest wskazane

Jak głosi przysłowie: co za dużo, to nie zdrowo i to też dotyczy kawy. Trzeba pamiętać, że kofeina podnosi ciśnienie w tętnicach i niektórzy twierdzą, że może to szkodzić sercu. Dotyczy to głównie osób, które sięgają po kawę od czasu do czasu. Wprawieni kawosze z czasem stają się na to odporni.

Nie potwierdzono także badaniami wpływu picia dużych na rozwój nadciśnienia tętniczego.

Zauważyłeś kiedyś u siebie drżenie rąk lub powieki?

Jednym z powodów drżenia rąk może być nadmierne pobudzenie po wypiciu dużej ilości kawy. Po większych ilościach kofeiny możesz mieć problemy ze snem.

Jeśli cierpisz na zespół jelita drażliwego, objawy mogą się nasilić po spożyciu kofeiny. Uważać na wypijane ilości muszą także osoby cierpiące na chorobę wrzodową. Kolejną grupą są osoby cierpiące na migreny – kofeina jest substancją, która może być wyzwalaczem napadu, zatem jeśli borykasz się z tym problemem, odstaw ją na jakiś czas i sprawdź swoją reakcję.

Czy kawa zwiększa poziom cholesterolu?

Sama kawa nie zawiera cholesterolu gdyż jest produktem pochodzenia roślinnego. Jej wpływ na gospodarkę  lipidową nie jest do końca jasny.

W przypadku problemów z cholesterolem pierwszym krokiem powinno być wdrożenie aktywności fizycznej i ogólne przyjrzenie się swojej diecie oraz zmiana nieprawidłowych nawyków żywieniowych, jakimi są np. spożywanie dużej ilości przetworzonych produktów czy żywności typu fast-food.  

Spotkajmy się na kawie

Możesz być spokojny, nie musisz rezygnować z kawy! Zarówno poranna kawa jak i ta wypita w ciągu dnia może stanowić element zdrowej diety. I ma też swoje zalety! Przede wszystkim zmniejsza uczucie zmęczenia, jest bogata w związki bioaktywne i antyoksydanty (te, od starzenia się). No i ten aromat!

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.