"Kiedyś na pewno…" – błędy w noworocznych postanowieniach

Według badań CBOS ponad połowa Polaków ma noworoczne postanowienia. Do tych najpopularniejszych należą: rzucenie palenia, chęć uprawiania sportu, nauka języków czy zdrowe odżywianie. Niestety, tylko co 10 osoba faktycznie je zrealizuje.

A reszta? Odpada w przedbiegach, i to jeszcze styczniu. Z tego powodu 12 stycznia został uznany jako dzień rezygnacji, gdyż w jego okolicach najczęściej dochodzi do wygaśnięcia motywacji spełnienia noworocznych celów.

Jakich zachować powinieneś unikać, aby w tym roku udało Ci się dotrzymać postanowień? Wypisaliśmy najczęstsze błędy:

Błąd 1. Chciałbym nie…

Dobre nazewnictwo postanowień do podstawa! Od tego, jak zakoduje Ci się w głowie postanowienie, zależy Twoje nastawienie do jego realizacji. Przekonaj się sam! Które zdanie wskazuje wiesze prawdopodobieństwo skuteczności?

  1. Chciałbym skoczyć na bungee.
  2. Chcę skoczyć na bungee.

Już na etapie formułowania nie używaj trybu przypuszczającego. Bądź pewny, że uda Ci się dokonać swoich postanowień!

Podczas planowania trzeba zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Nasz mózg nie lubi słowa „nie” i… podświadomie go pomija. I tak postanowienie „Nie będę palił papierosów” kodujemy jako „będę palił papierosy”. Jak uniknąć tego błędu? Zobacz na przykładzie:

  1. Nie będę się spóźniać.
  2. Będę przychodzić do pracy na czas.

Błąd 2. Twój cel nie jest SMART

SMART to pojęcie znane z dziedziny ekonomii, oznaczające metodę prawidłowego formułowania celu. Aby nasze postanowienie było SMART powinno być:

Konkretne (ang. Specyfic), czyli sprecyzowane. Zamiast mówić: „Chcę zrzucić wagę” powiedz „Chcę schudnąć 10 kg”

Mierzalne (ang. Measurable), czyli takie, którego realizację możesz sprawdzić liczbowo lub jednoznacznie wskazać, czy zostało zrealizowane, czy nie.

Osiągalne (ang. Achievable). Im dłuższa jest droga do obranego celu, tym jest większe prawdopodobieństwo, że szybciej z niego zrezygnujesz. Aby nie stracić motywacji musisz cały czas wierzyć, że uda Ci się go osiągnąć i jest w zasięgu Twojej ręki.

Istotne (ang. Relevant) dla Ciebie, tak by wizja jego realizacji cieszyła Cię lub dawała jakąś korzyść.

Określone w czasie (ang. Time-bound) tak, byś wyraźnie wiedział, ile masz czasu na jego realizację.

Błąd 3. Nie tak dużo!

Nie bez powodu funkcjonuje powiedzenie „Kto łapie wiele srok za ogon, to nie złapie żadnej”. Myślenie jedynie o tym, że coś MUSISZ zrobić naraża Cię na stres i frustrację. Podjedź do celów jak do etapów. Dopiero gdy skończysz, weź się za drugi. Zacznij naukę hiszpańskiego dopiero wtedy, gdy picie 2 litrów wody wejdzie Ci w nawyk!

Warto do planów podejść racjonalnie i pozwalać sobie na małe ustępstwa. Myślenie od razu po pobudce o tym, że jesteś na diecie i nie możesz napić się piwa wieczorem z przyjaciółmi nastawi Cię negatywnie na cały dzień. I pamiętaj, że potknięcia zdarzają się najlepszym.

Po upadku wstań, popraw koronę i biegnij dalej!

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.