Magnez – magiczny minerał. Nie tylko po kawie

Jest powód, dla którego magnez często nazywany jest „magicznym minerałem” – odgrywa kluczową rolę w ponad 300 reakcjach enzymatycznych w organizmie, wpływając na wszystko, od metabolizmu energii i zarządzania stresem, po równowagę hormonalną, detoksykację, sen i tworzenie białek.

Korzyści płynące z magnezu:

  1. Równowaga hormonalna – magnez pomaga zrównoważyć kortyzol, wspomaga tarczycę i pomaga w wytwarzaniu progesteronu, estrogenu i testosteronu.
  1. Zdrowie kości – od dawna mówi się nam, że wapń buduje silne kości, ale to nie do końca prawda. Kiedy spożywamy dużo wapnia bez magnezu, wapń gromadzi się w tkankach miękkich, a nie w kościach, gdzie jest potrzebny. Udział magnezu jest bardzo ważny, ponieważ stymuluje hormon kalcytoniny, który kieruje wapń do kości. Nic więc dziwnego, że suplementacja magnezem poprawia gęstość kości, nie tylko u dzieci.
  1. Wsparcie energetyczne – magnez ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania mitochondriów, które są elektrowniami komórki. Nasze mitochondria napędzają każdy aspekt zdrowia, od funkcjonowania mózgu i siły mięśni, po naprawę komórek i tworzenie enzymów. Złe funkcjonowanie mitochondriów zmniejsza poziom energii, dlatego powinniśmy pamiętać o spożywaniu magnezu.
  1. Relaksacja emocjonalna i spokojny sen – magnez pomaga rozluźnić obolałe mięśnie i uspokoić umysł.
  1. Wspomaganie stresu – czasami nazywany „pigułką relaksacyjną”, magnez pomaga zrównoważyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) w organizmie.
  1. Rozluźnienie mięśni – wapń pomaga skurczyć się mięśniom, a magnez pomaga im się zrelaksować. Właśnie dlatego kąpiele solne w siarczanie magnezu są często zalecane do łagodzenia obolałych mięśni i narastających bólów.
  1. Piękna skóra i zdrowe stawy – magnez stymuluje syntezę kolagenu i elastyny, które wspierają strukturę naszej skóry i pozwalają jej „wskoczyć” z powrotem na miejsce jak gumka. Kolagen wspiera również zdrowe stawy, mięśnie i inne tkanki łączne.
  1. Zdrowie trawienne – magnez może być pomocny w zaparciach, ponieważ przyspiesza czas pracy jelit.
  1. Zdrowie układu sercowo-naczyniowego – pomaga regulować bicie serca i rozluźnia mięśnie gładkie – w tym mięśnie gładkie tętnic, co poprawia przepływ krwi.
  1. Detoksykacja – magnez jest potrzebny do wytworzenia glutationu, który jest uważany za główny antyoksydant organizmu. Glutation odgrywa ogromną rolę w detoksykacji i funkcji odpornościowej.

Biorąc pod uwagę daleko idący wpływ magnezu na tak wiele aspektów naszego zdrowia, można sobie wyobrazić, jak liczne i powszechne są objawy niedoboru magnezu.

Jakie pokarmy zawierają dużo magnezu?

W uproszczeniu można stwierdzić, że wszystko, co zielone ma magnez, a im intensywniejsza zieleń, tym lepiej. Jednak nie wszystkie pokarmy bogate w magnez są tego koloru. Oto niektóre z nich, które warto rozważyć:

  • jarmuż, szpinak, boćwina, zielone buraki, rzepa,
  • kiełkujące nasiona dyni,
  • ziarenka sezamu,
  • kiełkujące nasiona słonecznika,
  • orzechy nerkowca,
  • migdały,
  • tłuste ryby, takie jak łosoś,
  • awokado,
  • ciemna czekolada,
  • banany,
  • melasa.

A czy Ty wystarczająco suplementujesz magnez w swoim organizmie? 🙂

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.