Najczęstsze błędy popełniane w dietach bezglutenowych

Wiele osób nie może lub nie powinno spożywać glutenu ze względów zdrowotnych. Często cierpią z powodu problemów, takich jak egzema, migreny lub ból stawów, nie zdając sobie jednak sprawy, że problemem jest nietolerancja glutenu.

Na szczęście mamy coraz większy dostęp do wiedzy i wiele osób podejmuje kroki w kierunku lepszego zdrowia. Niestety, wciąż zdarza się, że przejście na dietę bezglutenową nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Powodem takiej sytuacji są błędy, które spowalniają lub zatrzymują proces leczenia. Oto kilka z nich:

1. Ślepa wiara w etykiety

„Certyfikowany bezglutenowy” nie musi oznaczać, że żywność jest bezglutenowa. W ten sam sposób „beztłuszczowy” w rzeczywistości nie oznacza beztłuszczowego. Sprytni adwokaci, masowe luki prawne i producenci żywności powiązani z rządem, sprawiają że jest to możliwe. I to jest powód, dla którego osoby wrażliwe na gluten często mówią „jem bezglutenowo, dlaczego nie czuję się lepiej?”.

Obecne standardy pozwalają „bezglutenowym” produktom zawierać gluten w ilości 20 części na milion, a to wcale nie jest najgorsze. Niestety, większość produktów bezglutenowych jest wysoko przetworzonych zjełczałymi tłuszczami, cukrem i środkami zagęszczającymi, które szybko przekształcają się w cukier w organizmie.

2. Zakładanie, że produkty nie zawierające glutenu są bezpieczne

Gluten w keczupie, szamponie, a nawet w 100% bezglutenowym chlebie tostowym? O tak! Oto kilka innych, zaskakujących źródeł glutenu:

  • żywność, która nie wymienia glutenu na etykiecie; im jedzenie bardziej wyrafinowane, tym częściej gluten jest stosowany jako środek stabilizujący w produktach, takich jak keczup i lody. Ale nie zawsze zobaczysz go na liście składników produktu, jeśli jest używany w procesie produkcyjnym, często nie jest wymieniony w składzie;
  • produkty kosmetyczne; szampony, mydła, dezodoranty, szminki, balsamy, naturalne spraye do włosów, a nawet środki do dezynfekcji rąk, często zawierają gluten w postaci oleju z kiełków pszenicy, hydrolizowanego białka pszenicy, owsa, hydrolizowanego białka owsa, teksturowanego białka roślinnego itp.;
  • witaminy i suplementy; ostatnio losowe pobieranie próbek wykazało, że prawie 25% z nich zawiera gluten lub jest zanieczyszczone.

3. Jedzenie pozornie zdrowo, lecz nie dostarczanie sobie konkretnych składników odżywczych

Zalecenia dietetyczne bezglutenowe często koncentrują się na zastąpieniu niezdrowych produktów glutenowych bezpieczniejszymi alternatywami – podejście, które ignoruje krytyczne niedobory składników odżywczych, występujących u osób wrażliwych na gluten. Ale co z tymi, którzy nie jedzą tzw. śmieciowego jedzenia? Czy można być dobrze najedzonym, ale nie odżywionym? Tak!

W zdrowym jelicie kosmki (maleńkie, podobne do palców wypustki, które zwiększają powierzchnię jelitową)  znajdują się na całej jego powierzchni (jelita cienkiego), co pozwala na wchłanianie składników odżywczych do krwiobiegu. W przypadku celiakii lub nadwrażliwości na gluten kosmki te ulegają spłaszczeniu i upośledzona jest właściwa absorpcja składników odżywczych. Złe wchłanianie składników odżywczych, takich jak: wapń, magnez, witaminy D, witaminy z grupy B i kwasy tłuszczowe omega-3, może przyczynić się do zaburzeń nastroju, niższego poziomu energii, słabych kości, bezsenności, problemów z uwagą i wielu innych nieprawidłowości.

Dieta bezglutenowa to naprawi? Niestety, często nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Badania wykazały, że 10 lat po przejściu na bezglutenową dietę, ponad 50% pacjentów z celiakią nadal cierpi z powodu złego stanu witamin. Może się tak dziać, ponieważ pacjenci spożywają posiłki bezglutenowe lub mogą jeść dobrze, ale nie wchłaniają prawidłowo składników odżywczych. Aby uzyskać dostęp do składników odżywczych w żywności, osoby z celiakią i osoby wrażliwe na gluten muszą starannie odbudować mikrokosmki i ogólną podszewkę jelita.

4. Poddanie się po kilku dniach, jeśli nie czujesz się lepiej

Wiele osób z nietolerancją glutenu po jego odstawieniu, przez pierwsze doby, czuje się bardzo źle. Poprawa nadchodzi dopiero po kilku dniach. Dzieje się tak, ponieważ  niewłaściwie strawione ziarna mogą działać jak morfina w ciele i powodować bardzo realne objawy odstawienia.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.