Zanim zaczniemy zastanawiać się nad tym, na ile istotne jest okno anaboliczne w procesie odbudowy mięśni i zasobów glikogenu, warto przyjrzeć się temu ile rzeczywiście trwa. Tutaj bowiem zdania są dosyć mocno podzielone.

Badający temat wskazują, że okno anaboliczne może trwać od 30-60 minut do nawet 48 godzin! W praktyce osobom intensywnie trenującym zwykle zaleca się nie zwlekać z posiłkiem po treningu.

Okno anaboliczne – co to?

Okno anaboliczne jest niczym innym niż okresem, w którym nasze ciało w najbardziej efektywny sposób wykorzystuje wszystkie dostarczane mu składniki odżywcze. Jest to najlepszy czas na uzupełnienie brakujących wartości energetycznych, ponieważ wówczas mięśnie najefektywniej wykorzystają dostarczone im „paliwo”.

Tego unikaj – katabolizm

Podczas bardzo intensywnego treningu organizm wykorzystuje krążącą w krwi glukozę a także zapasy glikogenu, aby dostarczyć energię do pracujących mięśni. Katabolizm to częste zjawisko zachodzące wówczas, gdy organizm (nie mając wystarczającej ilości substancji odżywczych z pożywienia), korzysta z własnych zapasów składników odżywczych – białek, tłuszczów i węglowodanów, w celu podtrzymania procesów życiowych.

Jak zatrzymać katabolizm?

Żeby zatrzymać ten niewdzięczny proces, który „zjada” nasze, mozolnie wyhodowane, mięśnie wystarczy spożyć odpowiednią ilość węglowodanów (ich źródłem może być ryż, makaron, batony zbożowe, ziemniaki, bataty, pieczywo).

Oprócz węglowodanów (które zahamują procesy związane z katabolizmem) warto sięgnąć również po białka (które pomogą w odbudowie mikrouszkodzeń i budowie mięśni). Ich nieocenionym źródłem jest: chude mięso, ryby, jajka, przetwory mleczne (twarogi, jogurty). Roślinną alternatywą będzie tofu, orzechy czy napoje roślinne. Pamiętaj również o uzupełnieniu płynów!

Okno anaboliczne – dla kogo?

Dla amatorskiego truchtania, trwającego 30-60 minut, czy okazjonalnej wizyty na siłowni – podawanie węglowodanów przed i po wysiłku nie jest równie ważne jak np. dla kulturysty czy osoby wyczynowo uprawiającej sport, która trenuje regularnie kilka razy w tygodniu i jest nastawiona na osiąganie coraz lepszych wyników sportowych. Z regularnego uzupełniania węglowodanów w formie dodatkowych przekąsek raczej powinny zrezygnować osoby, którym zależy na redukcji masy ciała.

kurczak, ryż, brokuły na patelni

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.