Podróże, zwłaszcza ten upragniony, ukochany letni odpoczynek, jest jedną z ulubionych form spędzania wolnego czasu dla wielu z nas. Myśląc o wakacjach, często mamy przed oczyma dalekie egzotyczne kraje, piękne plaże i…  beztroski relaks pod palmami. Zanim jednak oddamy się błogiemu lenistwu, warto poświęcić chwilę i zastanowić się jak pielęgnować dobre, wypracowane wcześniej nawyki, żeby cieszyć się dobrą formą również po powrocie z wakacji.

Co więcej, stres związany z podróżą oraz brak wystarczającej ilości snu (często również zmiany czasowe) sprawiają, że odczuwamy większy głód niż zwykle oraz powodują, że czujemy się zmęczeni, leniwi i pozbawieni motywacji.

Nie pozwólmy aby wakacyjny leń z nami zwyciężył…

Oto kilka sposobów na to, aby pozostać fit w podróży:

Woda, woda i jeszcze raz woda!

Na temat tego jak drogocenny wpływ na organizm ma picie odpowiedniej ilości wody powstało już mnóstwo publikacji. Odpowiedniej ilości, czyli właściwie ile?

Aby dowiedzieć się, ile wody należy wypić, można skorzystać z łatwego przelicznika: 30-35 ml na kilogram masy ciała. Dodatkowo, podczas intensywnego wysiłku powinniśmy dodać 500-1000 ml na każdą godzinę ćwiczeń (zwłaszcza jeśli dużo się pocimy!).

Ważne jest również odpowiednie nawodnienie w podróży. Wbrew pozorom w podróży warto sięgać po wodę gazowaną – picie gazowanej wody dodatkowo nas orzeźwi i sprawi, że poczujemy się rześko.

Gdy dużo pijesz jesteś czujny, skoncentrowany i pełen energii… a także zmuszony do wstania i poruszania się w samolocie lub pociągu, aby iść do łazienki… Same plusy!

Długa podróż? Przygotuj się!

Wagony restauracyjne, czy linie lotnicze zwykle mają w swoim menu pszenne kanapki, sałatki ociekające tłustym dressingiem, batoniki, makarony i inne wysokokaloryczne potrawy. Zamiast bezrefleksyjnie sięgać po to co serwują w samolocie, pociągu lub w przydrożnych barach, weź ze sobą trochę owoców, czy warzyw (wybierz te o wyższej zawartości wody – np. odświeżający ogórek). Jako przekąska do pochrupania  świetnie natomiast sprawdzą się wafle ryżowe lub orzechy (sięgając po nie wybieraj te bez soli – sól zatrzymuje wodę w organizmie, sprawiając, że czujemy się opuchnięci).

Ruszaj się tam gdzie jesteś!

Nie musisz gnać na siłownię zaraz po przyjeździe na miejsce letniego wypoczynku – podczas wakacji skup się na aktywności, która da wzbogaci nie tylko Twoje ciało, lecz również duszę. Idź na długi spacer, pobiegaj wzdłuż plaży, wybierz się na rowerową przejażdżkę po okolicy. A może joga o zachodzie słońca? Obojętnie jaką aktywność fizyczną wybierzesz, nie rezygnuj z niej. Sztywne mięśnie, zmęczenie i stres po podróży nie są dobrym połączeniem – uwolnij swoje ciało, a wraz z nim endorfiny!

Najlepsza dieta? Urozmaicona!

Nie ograniczaj się wyłącznie do tego co znajduje się w hotelowej restauracji. Zwłaszcza jeżeli korzystasz z opcji All Inclusive – jesteś wówczas skazany na bardziej lub mniej urozmaicone menu (niestety często stworzone pod turystów, zupełnie pozbawione lokalnych produktów). Zadbaj o różnorodność spożywanych posiłków również we własnym zakresie. Jeżeli jesteś na wakacjach w egzotycznym miejscu, nieoceniony będzie łatwy dostęp do świeżych (bo sezonowych) i tanich (bo lokalnych) owoców.

Małymi krokami…

Chodzenie pieszo to nie tylko ogromna korzyść dla naszego ciała, lecz również niebywała szansa na bliższe poznanie okolicy, mieszkańców i kultury danego regionu. Żeby poprawić kondycję na wakacjach, możesz zmieniać tempo maszerowania (od powolnego spaceru po szybki marsz). Przejdziemy się?

Próbuj, ale z głową!

To ekscytujące być w nowym miejscu i móc wypróbować wszystkich, ale to wszystkich smaków regionu. Często niesie to jednak za sobą ryzyko przejedzenia i złego samopoczucia. Jest na to sposób – zachowaj umiar!

Jeśli chcesz spróbować kilku rzeczy, podziel danie z kimś – w restauracji dobrym rozwiązaniem jest zamawianie potraw „w stół” i dzielenie się nimi (ze znajomymi, bądź rodziną) nakładając na mniejsze talerze. W przypadku wczasów All Inclusive po prostu zwróć uwagę na to, aby ilości nakładanego na talerz jedzenia były naprawdę symboliczne. I pamiętaj, że jutro też jest dzień… To czego nie udało Ci się spróbować dzisiaj, równie dobrze będzie smakowało jutro.

Bądź tu i teraz

Odłóż telefon, uwolnij myśli i rozejrzyj się dookoła, nakarm się widokami! Bądź obecny w miejscu, w którym się znajdujesz – jest pięknie, prawda? Podróżowanie może być stresujące, nawet jeśli jesteś na wakacjach. Daj sobie czas, by odetchnąć świeżym powietrzem, spojrzeć w niebo, posłuchać ptaków, obserwuj przechodzących ludzi. Pamiętaj, że jedzenie to nie tylko smak lecz również barwa, zapach, kultura przygotowywania posiłków. Poświęć chwilę na refleksję, a każde wakacyjne doświadczenie będzie bogatsze i bardziej sycące.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top